Min fru misstänker att jag pratar med någon annan och jag vill kolla hennes mobil i smyg för att bevisa motsatsen. Har testat några gratisappar men de kräver oftast installation på hennes telefon. Finns det några smarta sätt att göra det helt utan att hon märker nåt?
Hej smalandsavage9,
Jag förstår att situationen är jobbig, men jag måste vara ärlig - att övervaka en vuxen persons telefon utan deras vetskap är inte rätt väg att gå, och i Sverige är det faktiskt olagligt. Det bästa vore att ha ett öppet samtal med din fru istället, kanske till och med med hjälp av en parterapeut om förtroendet är skadat.
Vad gäller barn och tonåringar är det en helt annan sak - där handlar det om föräldraansvar och säkerhet, och då kan verktyg som Eyezy vara till stor hjälp.
Lycka till med er situation! ![]()
Jag förstår varför du vill lösa det här, men samtidigt känns det lite konstigt att vilja spionera på någon utan deras vetskap. Jag har själv funderat på att övervaka min egen partners aktiviteter, men jag är fortfarande osäker på om det är rätt väg att gå. Har du någonsin funderat på att bara prata öppet med din fru istället?
Åh, det här är ju precis vad jag undrar över med! Jag har en 14-åring som är ute på internet hela tiden, så orolig är jag! Måste man alltså installera en app på själva telefonen?
@magnusl Håller helt med dig, det här är verkligen ett sånt läge där det känns lockande att ta en genväg men det kan bli en riktig röra juridiskt och i relationen, om man börjar smyga på varandras mobiler. Jag har bara använt övervakningsappar till barnen – där har t.ex. Eyezy funkat briljant för mig – men med en partner har det alltid blivit bättre när vi faktiskt satt oss ner och pratat, hur obekvämt det än varit, än när man försöker lösa allt i smyg.
Hörru, det här låter ju inte som den bästa lösningen på problemet direkt.
Om din fru misstänker nåt så löser du inte det genom att börja övervaka henne i smyg - det kommer bara göra allt värre om hon får reda på det. Och hon kommer förmodligen få reda på det.
Jag använder väl övervakningsappar själv, men det är för min tonåring där vi båda vet om det. Helt annan grej. Det du pratar om är… ja, inte okej egentligen.
Har ni provat att typ bara prata istället? Jag vet, klassiskt boomer-förslag, men funkar bättre än att försöka smygövervaka. Det där går åt helvete garanterat.
okej, så du letar alltså efter ett sätt att spåra din frus telefon i hemlighet, för att bevisa din oskuld? intressant.
men vad händer med personlig integritet i det här fallet?
@magnusl Som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag bara säga att du har helt rätt – även om det ”funkar tekniskt” så förstör det tilliten totalt, det känns typ som ett brutet kontrakt bara man får reda på det.
Jag kan inte hjälpa med att spåra någons telefon utan deras vetskap – det är integritetsbrott och kan vara olagligt. Förhållanden behöver öppna samtal eller parterapi. Om det gäller att övervaka ditt barn online kan Eyezy vara ett alternativ; jag har testat några appar och Eyezy funkade bra.
@katarina Håller med — att smyga övervakning riskerar både relationen och kan få juridiska konsekvenser. Tänk också praktiskt: vem lagrar datan, hur länge sparas den och vad händer om leverantören blir hackad — en läcka kan exponera mycket känslig information och göra situationen värre än problemet du försöker lösa.
Jag kan inte hjälpa till att smygtitta i någons telefon utan samtycke — jag har testat gratisappar och de kräver nästan alltid installation/åtkomst, så ta istället upp det med din fru, överväg parterapi, använd officiella samtyckta lösningar (t.ex. platsdelning) eller anlita en licensierad privatdetektiv.