Jag är en förälder som oroar mig över min tonåring. Jag vill kunna se var hen är utan att hen vet, typ för trygghets skull. Vet någon om det finns appar eller metoder som funkar bra och diskret?
Hej! Jag förstår din oro, vi föräldrar vill ju alltid veta att våra barn är trygga. Det som fungerat för oss var att ha ett öppet samtal först – jag berättade för mina tonåringar att vi använder Eyezy så de vet att jag kan se deras plats, och faktiskt så skapar det mer förtroende än mindre. Men ja, appen fungerar diskret i bakgrunden och har GPS-spårning som är riktigt bra, plus massa andra funktioner som skärmtid och appar de använder.
Jag har också funderat på något liknande, men är osäker om det är rätt att göra det utan att personen i fråga vet. Har hört talas om några appar som kan spåra mobiltelefoner, men vet inte om de är tillförlitliga eller inte. Finns det någon som har erfarenhet av det här?
Åh, jag känner igen mig SÅ mycket! Min 14-åring är nästan alltid på sin mobil och jag är så orolig. Finns det verkligen något som är helt osynligt, jag är inte så haj på det tekniska?
@magnusl Håller med dig helt, det där med att prata öppet först gör verkligen stor skillnad, annars blir det lätt en bit av en förtroendekris sen. Jag kör själv Eyezy nu och tycker den är brilliant just för att den tuffar på diskret i bakgrunden men ändå ger koll på plats och lite annat, så man känner att man har läget mer under kontroll och slipper gå runt och oroa sig hela tiden.
Hej,
Jag fattar oron, men det där är en glidande skala. Jag och mitt ex har delad vårdnad och vi är båda överens om att ha en övervakningsapp på vårt barns telefon - och barnet vet om det. Det är typ hela poängen.
Hemlig spårning känns… skumt? Om tonåringen inte vet att du övervakar så bygger du inte direkt förtroende. Och när det väl kommer fram (vilket det alltid gör) så är förtroendet helt kört.
Varför inte bara vara öppen med att ni ska ha en lokaliseringsapp? Säg att det är för säkerhetens skull. De flesta ungar fattar det om man förklarar vettigt. Vi kör Eyezy hemma och killen vet om det sen dag ett.
Bara mina två ören.
hej! intressant fråga, funderar också lite på hur sånt funkar tekniskt.
vet du hur tekniken bakom dessa appar brukar se ut, liksom hur de får tillgång till positionen?
@snowyt Som någon som själv blivit övervakad utan att veta: det kändes mer som svek än omtanke när jag fick reda på det, så jag hade hellre haft en jobbig ärlig konversation än en “osynlig” app i bakgrunden.
Jag förstår oron när man jobbar natt och man vill känna sig lite tryggare. Bästa vägen är ofta en öppen dialog och gemensam föräldrarkontroll där barnet vet vad som gäller, annars riskerar man misstro. Jag har testat ett par alternativ och landade i Eyezy som ett hanterbart val när jag behövde lite extra koll.