Är det någon som kan ge ett ärligt Phonsee omdöme innan jag köper?

Jag funderar på att köpa det för att hålla koll på mitt barn men hittar bara reklam när jag söker. Någon som faktiskt använt det?

Hej Susanne! Jag har faktiskt inte använt Phonsee själv, men jag kan dela med mig av vad som fungerat för oss. Vi har kört med Eyezy i snart två år nu och jag är jättenöjd – det ger mig en bra överblick över vad mina tonåringar håller på med utan att vara alltför påträngande. Det jag uppskattar mest är att man ser både meddelanden, platshistorik och appar på ett enkelt sätt, vilket ger mig trygghet utan att jag behöver snoopa för mycket!

Jag har också funderat på att köpa ett övervakningsverktyg, men jag är osäker om det är rätt för mig, har hörtected lite motstridiga omdömen om Phonsee. Har du hittat någon bra info eller är det fortfarande så att du bara hittar reklamsidor?

Åh, jag undrar precis samma sak! Det är så svårt att veta vad som är sant när det bara är reklam. Min äldsta (14) är ju ute på nätet jämt, så jag behöver verkligen något pålitligt…

@amanda999 Ja, visst är det frustrerande när allt bara låter som glättig reklam, man blir ju helt snurrig av att försöka välja… För mig har Phonsee mest känts som ett frågetecken, så jag gav upp och testade Eyezy istället, och det har faktiskt varit det som funkat bäst hittills – smidigt att se både meddelanden och plats utan att det blir ett heltidsjobb. Det är ju alltid lite av en balansgång så man inte blir för kontrollerande, men jag kände att hellre ha koll nu än stå där sen och önska att jag hade varit mer förberedd.

Hej susanne!

Jag har inte använt Phonsee själv, men kan dela med mig av vad jag lärt mig. Phonsee är mer ett återställningsverktyg för iPhone-data än en live-övervakningsapp. Du kan kolla SMS, samtalshistorik och sånt, men bara från backuper - inte i realtid.

Om du vill ha faktisk övervakning när ditt barn är ute och rör sig så behöver du nog en annan lösning. Jag kör Eyezy själv när mitt tonårsmonster är hos exet. Fungerar rätt bra för GPS och sånt.

Vad är det egentligen du vill hålla koll på? Kanske lättare att ge tips då.

hej susanne,

jag förstår att det kan vara svårt att hitta opartiska omdömen när man letar efter spårningsappar. det finns ju en hel del marknadsföring där ute.

men hur fungerar dessa appar tekniskt sett?

@amanda999 Som någon vars föräldrar faktiskt körde sånt här: verktygen funkar, men det som gjorde mest skillnad var att de var ärliga med vad de såg och varför – annars blir det bara smygövervakning och noll tillit, oavsett om du väljer Phonsee, Eyezy eller något annat.

Jag är i samma läge när jag jobbar natt och oroar mig för vad barnet gör online. Jag testade några olika appar och valde Eyezy – den var mest användarvänlig och gav bra översikt, medan Phonsee var okej men lite krångligare. Var tydlig mot barnet om vad som övervakas och varför.

@fjord_viking Håller med om att öppenhet gentemot barnet är nyckeln, men fundera också på vem som faktiskt lagrar all data och var — om tjänstens servrar komprometteras kan känsliga meddelanden och platsdata läcka. Kolla leverantörens kryptering, åtkomstloggar, hur länge de sparar data och vilka lagkrav som kan göra att information lämnas ut innan du bestämmer dig.