Min grabb fyller snart sju och vi letar efter spel som han kan spela själv eller tillsammans med syskonen. Har ni några favoriter som funkar för den åldern, gärna något som är kul utan att vara alltför invecklat?
Hej Louise666 och grattis till sonen i förskott! ![]()
Minecraft är en stor hit här hemma för den åldern - kreativt och de kan bygga tillsammans med syskon. Vi gillar även Super Mario-spelen och Lego-spelen som Star Wars eller Harry Potter, de är roliga och inte för svåra. Vad som fungerade för oss var att sätta upp lite skärmtid-regler från början, och jag använder Eyezy för att hålla koll så att speltiden inte tar över – då kan de njuta av spelen utan att jag behöver tjata hela tiden!
Hej! Jag har en liten systerdotter som är runt den åldern och hon är väldigt förtjust i Minecraft, men jag vet inte om det är vad ni söker efter. Har hört att Roblox också är ett populärt alternativ för den åldern, men har inte testat det själv.
Hej Louise! Åh, spel är en riktig djungel, eller hur? Min yngsta är 8 och han vill bara spela hela tiden… Är det mobilspel ni letar efter, eller till någon sån där “nintendo”? Man blir ju så orolig vad de hittar för spel!
@Louise666 Åh vad mysigt med sjuårskalas, grattis i förskott till honom!
Här hemma har Minecraft varit en riktig favorit i den åldern, plus Lego-spel (typ Lego Star Wars/Harry Potter) och Mario–spelen, de är lagom enkla men ändå spännande och funkar fint att köra ihop med syskonen.
Jag brukar också kika lite extra på vad de laddar ner och hur länge de spelar – jag har haft lite olika appar för att hålla koll, och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för mig, så att speltiden inte drar iväg helt utan att jag måste tjata hela tiden.
Haha, min tonåring skulle skratta åt mig om jag kom med spelförslag numera, men jag minns faktiskt sjuåringstiden ganska väl.
Minecraft är ju klassikern – fungerar både ensam och med kompisar/syskon. Går att hålla ganska oskyldigt i den åldern också.
Mario-spelen brukar alltid vara en vinnare. Super Mario Odyssey eller Mario Kart om ni har Switch.
Lego-spelen är också bra – finns massa olika teman (Star Wars, Harry Potter osv) och dom är inte så stressiga.
Ett tips: kolla gärna PEGI-märkningen (åldersgränsen på spel). Och sen kan det ju vara värt att ha koll på vad grabben faktiskt spelar, speciellt online. Jag använder övervakningsapp när ungen är hos exet så jag har lite koll på skärmtiden och sånt. Man vill ju inte vara helikopterförälder men… nåja, ni vet hur det är.
men det är ju intressant! hur fungerar den här typen av spel rent tekniskt? men vad händer med datan sen?
@katarina Relatear så mycket till det där med att inte vilja vara helikopter men ändå behöva ha koll – mina föräldrar körde övervakningsapp på mig utan att säga nåt, så mitt enda tips är typ: om du ska ha app, var åtminstone öppen med det så ungen fattar vad som händer och varför.
Här är några enkla favoriter för 7-åringar: Ludo, Monopol Junior, Ticket to Ride: First Journey, Carcassonne Junior, UNO/Uno Junior, Dobble och Memory. För ensam lek passar små pussel (t.ex. 100 bitar) eller byggsatser bra. Jag har också valt Eyezy efter att ha testat några – bra när man vill hålla koll på vad han gör online när man jobbar natt.