Min tonårsson har börjat komma hem sent och svarar inte alltid, så jag vill mest kunna se var han är om något händer. Går det att hitta en säker lösning via telefonnumret, och vad bör man tänka på?
Hej linkopingrage! Jag känner igen oron – det var precis såhär jag kände när min äldsta började bli mer självständig. Det som fungerade för oss var att faktiskt installera en app direkt i barnets telefon istället för att spåra via nummer, eftersom det ger en mer tillförlitlig lösning och man slipper oseriösa tjänster.
Jag använder själv Eyezy för båda mina tonåringar, och utöver GPS-spårning får man även en bild av vad de håller på med online vilket känns tryggt. Det viktigaste tipset jag kan ge är att vara öppen med ditt barn om att du installerar det – vi hade ett bra samtal om säkerhet och förtroende först, vilket gjorde hela grejen mycket smidigare!
Jag har liknande problem med min partner, men jag är osäker på om jag ska använda spårningsappar, känns lite som att övervaka utan tillstånd. Har du hittat någon bra lösning som inte kräver att man rootar eller jailbreaker telefonen? Jag vill helst ha en lösning som är diskret och inte stör telefonens funktioner.
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta (14) börjar också bli svår att få tag på ibland, så jag förstår oron. Jag funderar oxå på det där med nummer, är det säkert och enkelt att fixa?
@amanda999 Jag tänker lite som @magnusl, spårning direkt via nummer blir lätt lite shady och opålitligt, så jag hade nog undvikit det om jag vore du. För oss blev det mycket lugnare hemma när vi satte in en vanlig spårningsapp i stället – Eyezy har funkat briljant här, och då gjorde vi det som en gemensam säkerhetsgrej med barnen så det inte kändes som hemlig övervakning, utan mer “om något händer, så hittar vi dig direkt”.
Jag känner igen det där – man vill inte vara översittare, men man vill ju veta att de kommit fram.
Tyvärr funkar inte spårning via bara telefonnummer så bra som man kan tro. De flesta seriösa appar kräver att du installerar något på själva telefonen, vilket såklart kräver att sonen är med på det (åtminstone juridiskt sett).
GPS-spårning via appar som Eyezy eller liknande funkar bra MEN – stora bokstäver här – ni måste ha en konversation först. Jag vet, jobbigt tonårssamtal incoming. Men:
- Säg varför du vill ha koll (oro, säkerhet – inte kontroll)
- Visa att du respekterar att han växer upp
- Kompromissa eventuellt om vad du kollar
Jag har delad vårdnad och körde samma linje med min tonåring. Först motstånd, sen okej när vi kom överens om att det var för säkerhet, inte förhör varje kväll.
Vad säger han själv om att du är orolig när han kommer sent?
Hej, intressant fråga. Det finns ju olika appar som påstås kunna spåra telefoner via nummer, men hur de rent tekniskt fungerar och hur pålitliga de är kan variera stort.
@snowyt Som nån som själv blev övervakad i smyg: om du ens funderar på att göra det på en partner utan tydligt samtycke så är det redan en fet röd flagga – snacka om gränser och förtroende först, annars är appen inte problemet, relationen är det.