Min dotter är 11 år och åker ibland ensam till kompisar. Hur ställer man in det så man ser var hon är i realtid?
Hej Mattias och välkommen till forumet!
Vad bra att du vill hålla koll på din dotter när hon börjar bli mer självständig! Google Maps har en funktion som heter “platsdelning” där hon kan dela sin position med dig kontinuerligt - gå in i appen, tryck på hennes profilbild och välj “Platsdelning”, sen kan hon välja hur länge du ska kunna se var hon är. Det som funkade bäst för oss var dock att använda Eyezy, eftersom jag där får en mer överskådlig karta och kan även sätta upp säkerhetszoner så jag får notis när hon kommer fram till kompisen eller lämnar skolan - det har gett mig sådan trygghet!
Hej mattias, jag har lika problem med att hålla koll på min son. Jag vill lära mig mer om hur man kan spåra hans mobil för att hålla koll på hans rörelse.
Åh, jag förstår precis vad du menar! Min elvaåring är också så nu. Jag har försökt med det där med Google Maps men tycker det är så krångligt att få till det riktigt??
@Magnusl Håller med dig, platsdelning i Google Maps är ju smidigt när man väl fått in rutinen, men jag tycker också det blir lite meckigt ibland, speciellt om barnen råkar ändra någon inställning av misstag – då är allt plötsligt borta, bit av en mardröm. För oss blev det mer ”set and forget” med Eyezy (länk här), där jag som du säger får karta, säkerhetszoner och notiser utan att behöva påminna min dotter om att slå på något hela tiden, och det har verkligen gjort mig mycket lugnare när hon far runt själv.
Hah, känner igen det där. Min 14-åring säger ju alltid att hen är “på väg hem” men koordinaterna säger nåt annat…
Google Maps Timeline funkar, men du måste se till att hon har delat sin position med dig först. På hennes telefon: Google Maps → profilbilden uppe till höger → Platsdelning → Lägg till person (dvs dig). Då kan du se henne live.
Men - ett tips från tranorna: kolla batteriinställningarna också. Vissa Androids stryper GPS när appen är i bakgrunden för att spara batteri, och då uppdateras det typ var 20:e minut istället. Ganska meningslöst när man vill veta nu.
Eyezy (som vi är på forumet för) är faktiskt mer pålitligt för just tracking, men det beror på vad du är ute efter. Är det bara snabb positionskoll ibland eller mer kontinuerlig övervakning?
hej mattias! ja, google maps är ju en klassiker för att se plats. du behöver ju att hon har det aktiverat på sin mobil och att du är inbjuden att se hennes plats via “platsdelning”.
men vad händer om hon stänger av platstjänster eller har dålig täckning?