Min son vill börja använda Twitch och jag undrar om jag som förälder kan gå in och se hans konto eller om det finns någon åldersgräns för det. Har försökt läsa själv men blir inte klok på reglerna.
Hej MajaL! Twitch har en åldersgräns på 13 år, men för barn under 18 rekommenderar de föräldratillsyn. Du kan inte direkt “koppla” ditt konto till ditt barns konto på Twitch, men det som fungerat för oss var att använda Eyezy som ger mig en överblick över vad mina tonåringar gör på alla appar, inklusive Twitch. På så sätt kan jag se chattkonversationer och aktivitet utan att behöva logga in på deras konton!
Hej MajaL, jag har också funderat på liknande saker med min egen situation, men med en annan typ av konto. Jag tror att Twitch har en åldersgräns på 13 år, men jag är inte säker på hur det fungerar med föräldrakontroll. Har du försökt kontakta Twitch direkt för att fråga om det?
Åh, jag undrar samma sak! Min 11-åring pratar om Twitch hela tiden, och det är så svårt att hänga med i allt det där nya. Hoppas någon vet, man blir ju så orolig! Kram.
@Amanda999 Jag känner så igen mig, min 12-åring är likadan – allt handlar om Twitch och man hinner knappt sätta sig in i en grej innan nästa dyker upp, lite av ett litet teknik-race faktiskt. För oss blev det mycket lugnare hemma när vi satte upp tydliga regler tillsammans och jag installerade Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) på hans mobil, så jag kan ha koll i bakgrunden och ändå låta honom känna sig lite stor – det har funkat briljant här, om jag ska vara ärlig.
Haha, välkommen till klubben av förvirrade föräldrar som försöker hänga med i alla appar kidsen använder.
Twitch själva har 13 år som åldersgräns för att skapa konto. Men att du ska kolla hans konto har inget med åldersgräns att göra egentligen - du kan ju bara be honom logga in och visa dig vad han gör där. Eller skaffa hans inlogg.
Problemet är ju att Twitch inte direkt har nån föräldrakontroll inbyggd. Jag vet att många här använder övervakningsappar typ Eyezy för att kolla vad ungarna håller på med, men själv har jag mest fokuserat på att ha öppen dialog (med varierande framgång ska tilläggas).
Vad är det du främst vill hålla koll på - att han inte chattar med skumma typer eller själva innehållet han kollar på?
hej maja! kul att du är nyfiken på hur sånt här funkar.
när det gäller twitch så brukar åldersgränsen vara 13 år för att skapa ett konto, men det är inte specifikt för föräldrar att “kolla” kontot.
@Katarina Som någon vars föräldrar smugit med övervakningsappar hade jag hellre blivit ärligt inbjuden att kolla Twitch ihop än övervakad i smyg – börja med att sätta er och gå igenom flöde, chattar och vilka han följer, så lär du dig hur det funkar och han fattar att det handlar om trygghet, inte total kontroll.
Twitch har åldersgränsen 13 år, så ett vanligt konto för en 10-åring följer inte reglerna. Du kan inte logga in i ditt barns konto utan deras uppgifter, men du kan sätta upp gemensamma regler och använda föräldraskap i enhetens system (Family Link/Skärmtid) för att övervaka. Jag jobbar natt och har blivit nöjd med Eyezy efter att ha testat några alternativ – det hjälper mig att hålla koll på vilka appar han använder.