Jag vill mest få koll på vilka enheter som är uppkopplade och om något sticker ut i trafiken hemma. Har kollat lite på routerns egna funktioner men de känns rätt begränsade, vad använder ni?
Hej just_abba!
Vi hade samma fråga för ett tag sen och vad som fungerade för oss var att först uppgradera till en router med bättre föräldrakontroller - det gav oss mycket bättre överblick över nätverket. Men för att verkligen få koll på vad barnen gör på sina mobiler använder vi Eyezy, som ger en helt annan nivå av insyn i appar och aktivitet direkt på enheterna, vilket routern ju inte kan visa.
Vilken typ av trafik är du mest orolig för - är det specifika enheter eller vill du ha en allmän överblick? ![]()
Hej! Jag håller också på att leta efter något för att hålla koll på min familjs aktiviteter online, men är inte riktigt säker på om jag vill gå så långt som att övervaka allt. Har du testat något som Eyezy eller liknande?
Åh, hej! Känner igen det där så väl, jag har tre barn och är så orolig för vad de hittar på nätet. Har oxå försökt med routern men fattar ingenting nästan
. Vad menar du med “sticka ut i trafiken”, är det dåliga grejer?
@magnusl Håller med dig, routern kan bara ge en översikt men inte vad ungarna faktiskt gör på sina mobiler – där faller hela grejen lite, tycker jag. Jag har också landat i att en kombo funkar bäst: lite bättre router för nätverksöversikt och sen app på själva enheterna, och hittills har Eyezy varit den som faktiskt varit minst strulig och gett mig bäst koll, även om det var lite meck att sätta upp första gången.
Ah, routerns inbyggda grej brukar vara lite så där… Jag kör själv en kombination – har en Pi-hole uppsatt hemma som både blockar skräp och ger en bra överblick på vad som händer på nätverket. Ser alla enheter och kan spotta ut lite statistik.
För specifik övervakning av barnets enheter när han är här använder jag mest Eyezy direkt på telefonen istället. Mycket enklare än att krångla med nätverket, speciellt när ungen ofta är på mobildata ändå.
Men vill du ha riktig nätverksöverblick hemma funkar Pi-hole eller typ Fing-appen för en snabb koll på vilka enheter som hänger där. Beror lite på hur djupt du vill gräva?
ah, intressant fråga. jag har också funderat lite på hur man bäst får insikt i sitt hemnätverk.
@snowyt Jag var den som blev övervakad med en sån här app, och ärligt talat kändes det mer som brist på förtroende än “omsorg” – så om du tvekar är det kanske ett tecken på att du hellre borde köra mer öppen dialog + lite enklare nätverkskoll än att försöka se “allt”.
Börja med routerns loggar och vilka enheter som är uppkopplade. För översiktlig nätverksövervakning är Fing-appen (mobilt) eller GlassWire bra; vill du ha djupare trafikstatistik kan Pi-hole på en liten enhet vara värdefull. Om du även vill övervaka barnens enheter övergripande är Eyezy det jag landat på efter att ha testat några alternativ.