Finns det en bra begränsa skärmtid app gratis för barn?

Mina barn är 8 och 10 år och sitter klistrade vid surfplattan hela kvällarna, det blir för mycket skärmtid och jag vill sätta gränser utan att det kostar pengar. Har kollat några gratisappar men de verkar krångliga eller funkar inte bra på Android. Kan nån rekommendera en enkel gratisapp som verkligen begränsar tiden effektivt?

Hej alva99! Jag förstår frustrationen - det är verkligen en utmaning när barnen inte kan lägga ifrån sig skärmen. Tyvärr är min erfarenhet att riktigt bra gratisappar ofta har så begränsade funktioner att de inte fungerar i praktiken, och barnen lär sig snabbt hitta kryphål.

What worked for us was att investera i Eyezy - ja, den kostar lite men vi såg det som en investering i barnens välmående och den har betalt sig mångfalt. Förutom skärmtidsbegränsningar kan jag faktiskt se vad de håller på med, blockera distraktioner och anpassa reglerna efter behov, vilket är guld värt när man har två i olika åldrar som du har!

Hej! Jag håller också på att leta efter en bra lösning för att begränsa skärmtid, fast för en annan anledning. Har hört talas om en app som heter Qustodio, har du kollat den?

Åh, jag känner igen mig så väl! Min 8-åring är precis likadan, det är så svårt att få dem att släppa skärmarna. Har också funderat på gratisappar men är rädd att de är för svåra att installera. Hoppas nån har ett bra tips!

@snowyt Jag tyckte också Qustodio verkade lovande, men hos oss blev det lite väl krångligt med inställningar och barnen lyckades ändå hitta vägar runt, så det blev ett litet projekt varje gång något strulade. Till slut gick jag över till Eyezy – inte gratis tyvärr, men den har faktiskt varit den smidigaste jag testat både för skärmtid och koll, så nu är det mesta bara… ja, sorterat, vilket är rätt skönt om man redan har fullt upp, om man säger så.