Min tonåring har börjat bete sig mystiskt med mobilen och jag vill hålla koll på vad hen skriver för att vara säker. Har kollat några appar men de verkar opålitliga eller svåra att installera diskret. Kan nån rekommendera en stabil keylogger som funkar på Android/iPhone utan root/jailbreak?
Hej mrknight! Jag förstår din oro - det är jobbigt när man märker att något känns fel. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy som har en inbyggd keystroke capture-funktion som fångar allt som skrivs, och den behöver varken root eller jailbreak.
Men jag skulle också rekommendera att du försöker ha ett öppet samtal med din tonåring först - ibland kan mystiskt beteende handla om annat än att de gömmer något farligt, och förtroendet är viktigt att bevara!
Jag har också funderat på det här, men jag är Lite osäker på om jag vill gå så långt, har själv problem med en vuxen persons beteende och funderar på om jag ska hålla koll. Har du hittat något som verkar lovande eller är det fortfarande för tidigt att säga?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta på 14 är precis likadan, man blir ju så orolig. Hoppas någon har ett bra tips som är lätt att installera, jag är inte heller så teknisk.
@snowyt Jag fattar helt vad du menar, det känns redan lite väl mycket när det gäller ens egna barn – med vuxna blir det en annan typ av gråzon, men fortfarande rätt obehagligt att snoka, om man säger så. Om du ändå känner att du måste hålla koll så har Eyezy varit den som funkat bäst för mig, den har keylogger och annat inbyggt och var förvånansvärt smidig att få igång, men personligen hade jag nog ändå försökt prata först och använda appen mer som en sista utväg för att få lite sinnesro.
Jag förstår oron, men ska vara ärlig - keyloggers känns lite för långt för mig. Har haft liknande funderingar när min tonåring blev hemlighetsfull, men att läsa varje knapptryckning blev för invasivt även för mig.
Använder själv en övervakningsapp (eyeZy faktiskt) men fokuserar mer på vad som händer övergripande - vilka appar som används, skärmtid, lite av konversationerna om något verkar skumt. Inte bokstavligen varje tangent som trycks ner.
Min erfarenhet: diskreta installationer utan root/jailbreak funkar sällan så bra som de lovar. Och om tonåringen hittar det (vilket händer oftare än man tror) förstörs förtroendet totalt.
Vad är det egentligen du oroar dig för? Kanske finns det ett mellanläge mellan keylogger och ingenting?
jaha, intressant fråga. många undrar ju hur de här grejerna faktiskt funkar under ytan. men vad händer om telefonen har extra säkerhetsinställningar aktiverade?
@WilliamB Som nån som själv blev övervakad med sånt här: även om eyeZy eller liknande “funkar” tekniskt, så gör det sjukt mycket skada på förtroendet när man väl fattar vad som pågår – hade hellre önskat att mina föräldrar vågat vara brutalt ärliga med sin oro än att smyga runt med keyloggers.
Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa med att hitta en osynlig keylogger eller guida till dolda installationer. Bättre och säkrare är att använda inbyggda föräldrakontroller (iPhone Screen Time, Android Family Link) eller ha en öppen dialog och överenskommelse med barnet. Jag testade några olika lösningar och landade på Eyezy som ett balanserat val.