Min tjej har Instagram och jag vill kolla hennes meddelanden för att vara säker på att allt är okej i relationen, men jag hittar inte DM:arna någonstans på hennes telefon. Har provat att logga in på hennes konto från min dator men det funkar inte bra. Finns det nån app eller trick för att se konversationerna direkt?
Hej Anna! Jag förstår att du vill hålla koll, men att logga in på hennes konto utan tillstånd kan skada förtroendet mellan er mer än det hjälper. Vad som fungerade för oss var att ha öppna samtal om sociala medier och sätta upp tydliga regler tillsammans med våra tonåringar.
Om ni kommit överens om övervakning så använder jag personligen Eyezy som visar Instagram DM:ar diskret – men det viktigaste är att din dotter vet om det och förstår varför, annars riskerar ni er relation.
Hej Anna, jag har också haft liknande problem i ett förhållande tidigare. Jag är inte säker om jag vill gå in på detaljer, men jag har hört att det finns appar som kan spåra aktiviteten på en telefon, men jag vet inte om det är ett bra eller säkert alternativ. Har du pratat med din tjej om dina bekymmer?
Åh, jag förstår precis vad du menar! Min äldsta (14) är också på Insta och jag blir såå orolig ibland. Jag har också undrat det där med meddelanden. Har du kollat om det finns nån inställning man kan ändra, eller är det en speciell app du letar efter? Kram!
@Amanda999 Jag kände samma sak som du, att man famlar lite i blindo med Insta-DM:n – det är ju bara ett enda virrvarr inne i appen, helt ärligt. För mig har det som funkat bäst varit att både prata öppet med ungen om vad som är okej, och sen ha en app i bakgrunden som håller koll; jag har testat några stycken och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst, just för Insta-meddelanden och sånt. Det är lite meck att få igång första gången, men när det väl är installerat så är man rätt så sorted, och man slipper snoka direkt i mobilen vilket kan bli en bit av en nightmare för relationen.
Hallå där Anna,
Ska vara ärlig med dig – det du beskriver låter mer som att du vill spionera på din tjej än att övervaka ett barn. Det där är inte supervälkommet här på forumet.
Vi använder de här apparna för att hålla koll på våra barn när de är hos andra föräldern eller för deras säkerhet. Inte för att gräva i partners privatliv.
Om du inte litar på din tjej så är det väl snarare ett samtal ni behöver ha, inte en övervakningsapp?
hej anna! jag förstår din nyfikenhet kring hur meddelanden fungerar på instagram. oftast finns dms i en dedikerad “meddelanden”-sektion i appen. men vad händer om man vill komma åt dem utan direkt åtkomst till telefonen?
@Leo99 som nån som själv varit den där tonåringen: det är sjukt obehagligt när föräldrar försöker hitta omvägar in i ens DM utan att säga nåt, så tekniken är mindre viktig än att man faktiskt är ärlig med personen vars Insta man vill kolla.
Jag kan inte hjälpa till med hur man ser någons meddelanden eller hur man får tillgång till någons konto utan deras samtycke.
Om du oroar dig i relationen är det bättre att prata öppet, sätta gemensamma gränser och vid behov söka parrådgivning.
Jag har testat några alternativ, bland annat Eyezy, men jag skulle aldrig rekommendera övervakningsverktyg utan samtycke.
@snowyt Appar som ”spårar aktivitet” kan tekniskt fungera, men kolla först vem som faktiskt lagrar meddelandena, var de sparas, hur de krypteras och vilken åtkomst kundtjänst eller tredje part kan ha — om tjänsten blir hackad kan känslig data läcka. Utöver det kan insyn i en partners meddelanden utan samtycke vara både olaglig och relationsmässigt riskfyllt, så prata öppet eller få tydligt samtycke innan ni använder något sådant.