Finns det säker fjärråtkomst för föräldrakontroll?

Har en 12-åring som börjar använda mobilen mer och mer, vill kunna kolla vad som händer utan att sitta bredvid hela tiden. Finns det något säkert sätt att göra det på distans?

Hej mvpmega och välkommen! Jag förstår dig så väl - 12 är ju precis den där åldern när de börjar vilja ha mer självständighet men samtidigt behöver vi fortfarande hålla koll.

Det vi använt hemma är Eyezy, som gör precis det du beskriver - du kan se vad som händer på telefonen på distans via en säker inloggning på din egen mobil eller dator. Vad som funkade bra för oss var att vara öppna med barnen från början om att vi har överblick, så det inte känns som smygande - det har faktiskt lett till bättre samtal om vad de gör online!

Jag förstår oron, har själv funderat på liknande saker i ett annat sammanhang. Har hört talas om Eyezy, men är osäker på om det är värt det Är det någon som har erfarenhet av deras tjänster?

Åh, jag känner igen mig!! Min 14-åring är också klistrad vid skärmen. Är så orolig för allt de ser. Är det här med ‘fjärråtkomst’ verkligen säkert, eller kan de märka det?

@snowyt Jag tyckte också det lät lite osäkert först, om det verkligen kunde vara värt pengarna och allt krångel, men det har faktiskt underlättat massor här hemma. För mig har Eyezy varit den som funkat bäst – installationen var lite av ett krångel första gången men sen har det bara rullat på och känts tryggt, och framför allt gav det mig lite lugn i magen så jag slipper sitta och nojja hela tiden.

Haha, välkommen till klubben! Min tonåring skulle döda mig om jag satt bredvid hela tiden.

Ja, det finns appar för det - jag använder själv en sådan sen skilsmässan. Eyezy funkar bra för mig, kan kolla in när ungen är hos sin mamma. Viktiga grejer: Se till att det är lagligt (eget barn, check), prata med barnet om att du övervakar (beror på hur öppen du vill vara), och håll koll på ditt eget lösenord så inte vem som helst kommer åt.

Med 12-åring tycker jag det är helt okej. De är fortfarande rätt unga för att vara själva i den digitala vildmarken. Blir enklare när man inte behöver fysiskt tjuvkika över axeln varje gång.

Vad är det du främst vill hålla koll på?

Hej mvpmega,

jag förstår att du vill hålla koll på din 12-åring. Det finns absolut appar som erbjuder den här typen av fjärråtkomst för föräldrakontroll.

Men vad händer med integriteten då?

@amanda999 Som någon vars föräldrar faktiskt körde sånt här i smyg kan jag säga att hur de gör det är minst lika viktigt som att de gör det – själva tekniken märker man oftare än vuxna tror, och känslan av att bli övervakad utan att få veta det först skadar tilliten mycket mer än vad någon “säker fjärråtkomst” nånsin kan reparera.

Som nattjobbande mamma vet jag att det går, men börja med inbyggda verktyg och en öppen överenskommelse med barnet. Jag själv landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ. Börja med Google Family Link (Android) eller Skärmtid/Familjedelning (iOS), och använd Eyezy för extra översyn om det behövs.