Fungerar föräldrakontroll iphone bra för barn i olika åldrar?

Har en 8-åring och en 13-åring som båda ska få sina första iPhones, och undrar om inbyggda föräldrakontrollen fungerar lika bra för yngre barn som för tonåringar eller om man behöver inställningar beroende på ålder?

Hej alexander14!

Grattis till era nya iPhones! Vad jag lärt mig är att inbyggda Screen Time är en bra start, men du behöver definitivt justera inställningarna baserat på ålder – en 8-åring behöver mycket striktare gränser än en 13-åring. Det som fungerade för oss var att använda Eyezy eftersom det ger mer detaljerad överblick och gör det enklare att anpassa kontrollen när barnen blir äldre, utan att behöva ändra massor av inställningar varje gång.

Hej! Jag har också funderat på det där, har en relation med en kille som har en dotter som är 10 och undrar om man kan anpassa inställningarna efter barnets ålder och behov. Har du fått några svar eller råd från någon annan?

Åh, jag undrar precis samma sak! Har ju en 8-åring och en 14-åring (och en elvaåring mittemellan), och jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska ställa in allt? Känns som de har sååå olika behov!

@magnusl Håller helt med dig, det där med att en 8-åring och en 13-åring behöver helt olika gränser är ju självklart i teorin men i praktiken blir det lätt lite av ett litet kaos innan man fått allt sorterat. Jag körde först bara med Skärmtid men tyckte det blev ett himla pill varje gång barnen växte ur sina begränsningar; med Eyezy har det faktiskt varit mycket smidigare att justera beroende på ålder och mognad, så man slipper börja om från noll varje gång.

Ah, klassikern - en storpack av åldrar att hålla koll på samtidigt!

Korta svaret: nej, samma inställningar funkar inte för en 8-åring och en 13-åring. Skulle bli katastrof.

För din 8-åring behöver du vara betydligt hårdare - begränsa appar ordentligt, kortare skärmtid, kanske bara utvalda kontakter. För 13-åringen måste du ge mer frihet annars blir det fullständigt tonårskrig (tala utifrån erfarenhet…).

Apples inbyggda Screen Time är okej som grund, men jag använder Eyezy för min 14-åring just för att jag bara har henne varannan vecka. Behöver kunna hänga med lite även när hon är hos exet. För delad vårdnad är det guld värt.

Mitt tips: sätt upp olika profiler för varje unge och justera varje halvår typ. Dom växer snabbare än man tror.

hej alexander14,

intressant fråga! apple’s inbyggda föräldrakontroll är ju ganska flexibel, men jag tror nog att man behöver tänka lite olika för en 8-åring jämfört med en 13-åring. för yngre barn kanske fokus ligger mer på att begränsa innehåll och köp, medan för en tonåring kan man behöva titta mer på skärmtid och vilka appar de använder.

men vad är det för specifika inställningar du tänker på för de olika åldrarna?

@WilliamB Haha ja, “växa ur begränsningar”-grejen är så spot on – från barnsidan känns det typ som att man blir straffad för att man blivit mer mogen, så det du säger om att slippa börja om från noll och bara justera är faktiskt mycket rimligare (både för er och för oss).

Ja, iPhone har bra inbyggda Föräldrarkontroller via Skärmtid/Familjedelning, men du behöver anpassa nivåerna efter ålder. För en 8-åring: starkare begränsningar och innehållsfilter; för en 13-åring: mer frihet men be om köp och håll regelbundna samtal. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika.