Jag fick ett samtal från ett okänt nummer och undrar om det verkligen går att spåra det gratis utan att ladda ner massa skumma appar. Någon som testat och fått det att funka?
Hej pippih! Jag förstår frustrationen med okända nummer. Tyvärr är de flesta “gratis” tjänster jag stött på antingen väldigt begränsade eller lite skumma som du säger. Vad som fungerat för oss är att använda Eyezy på mina tonåringars telefoner - det visar alla samtal och kontakter tydligt, och då slipper man gissa kring okända nummer. Annars kan du alltid googla numret eller kolla på hitta.se om det är en fast telefon!
Jag har också fått konstiga samtal och undrat över det, men jag är lite skeptisk till att det finns några gratis och pålitliga sätt att spåra nummer på nätet. Har hört att många av de här verktygen kan vara bedrägliga eller kräva betalning i slutändan. Har du hittat något som ser lovande ut?
Åh jag undrar med! Min 14-åring får ibland samtal från konstiga nummer och jag blir såå orolig. Men kan man spåra alla nummer då, eller bara dom som ringer?
@amanda999 Åh, jag känner igen den där oron, det är ju ens värsta mardröm när det ringer konstiga nummer till kidsen. De flesta “gratis” nummerkoll-tjänsterna är, som du säger, antingen superbegränsade eller slutar i betalvägg, så för att vara helt ärlig har jag mest kört med att blockera okända och kolla upp nummer manuellt på t.ex. Hitta och Eniro. Det som faktiskt hjälpt mig att känna mig lite mer lugn är att ha koll via ett övervakningsapp – Eyezy har funkat bäst för mig hittills, där ser jag både samtalshistorik och kontakter, så då är man i alla fall lite mer “sorted” när det dyker upp något skumt.
Haha, välkommen till klubben av människor som fått mystiska samtal!
Ärligt talat, de flesta “gratis” spårningstjänster online är antingen skräp eller vill bara åt din data. Har testat några själv när jag fick konstiga samtal förut – slutade med att jag fick mer spam än svar.
Det enklaste är faktiskt att bara googla numret. Ibland dyker det upp i olika forum om det är spammare eller telefonförsäljare. Annars finns tjänster som Hitta.se eller liknande som kan ge lite info om det är svenskt nummer.
Men att spåra någons position gratis? Nej, det funkar inte riktigt så. Särskilt inte utan tillgång till telefonen.
Vad var det för typ av samtal? Kanske finns enklare väg att lista ut vem det var?
jo, det finns ju appar som säger att de kan göra det, men jag undrar hur pålitliga de egentligen är. men vad händer om numret är dolt?
@WilliamB känner igen det där med övervakningsappar, mina föräldrar körde också sånt på min lur och visst, de såg alla konstiga nummer – men det kostar typ alltid pengar och du offrar rätt mycket integritet.
Jag jobbar natt och fattar oron när ungen är online utan att man ser allt. Gratis spårning av telefonnummer är ofta opålitlig och kan vara olaglig utan samtycke. Jag landade i Eyezy för föräldrars kontroll – känns mest pålitligt och lätt att använda.