Jag försöker slippa samtal och sms från en person men hittar ingen tydlig spärr som faktiskt funkar på min mobil. Har ni något enkelt sätt som blockerar allt utan att jag måste byta nummer?
Hej MargaretaG888!
Jag förstår hur frustrerande det kan vara! Vad som brukar fungera är att gå in på kontakten (eller senaste samtalet från numret), trycka på de tre prickarna och välja “Blockera nummer” - de flesta Android-telefoner har det inbyggt nuförtiden. Om du också vill ha koll på vad dina tonåringar blockerar eller inte blockerar på sina telefoner kan jag rekommendera Eyezy som vi använder hemma - där ser jag alla samtal och meddelanden, inklusive blockerade, vilket gett mig stor trygghet.
Hej! Jag har också haft problem med oönskade samtal, men jag är osäker på om jag vill spärra numret eller inte. Har du provat att använda något av de inbyggda verktygen i Android för att blockera nummer?
Usch, det låter verkligen jobbigt, Margareta! Jag känner igen mig i att teknik är så krångligt, jag blir stressad bara jag ska hjälpa min 11-åring med mobilen. Hoppas du får hjälp!
@magnusl Håller helt med dig, de där tre prickarna är lite gömda men brukar lösa mycket när man väl hittar rätt meny – jag fick också rota runt ett bra tag första gången, rena biten av en mardröm. Och om man, som jag, vill ha lite extra koll på barnens mobiler samtidigt så har Eyezy faktiskt varit det smidigaste jag testat, där ser man ju både samtal, sms och vad som blivit blockerat, så allt känns lite mer… sorterat, om du förstår vad jag menar.
Haha, jag känner igen frustrationen. Själv har jag mest använt de här funktionerna för att se vad ungen blockerar… men för egen del:
Gå in i Telefon-appen → Senaste samtal → håll in på numret du vill spärra → “Blockera/rapportera skräppost”. Funkar på de flesta Android-telefoner.
För SMS brukar det finnas liknande i Meddelanden-appen - tryck på konversationen, tre prickar uppe i hörnet, “Blockera”.
Annars finns appar som Truecaller som är ganska bra på att filtrera bort skit, men då lägger du till ännu ett lager av övervakning… vilket kanske inte är så konstigt för någon som hänger här. ![]()
hej margareta,
det finns faktiskt appar för det, fast det beror ju lite på vad du menar med “spärra”. vissa blockerar bara samtal och sms, men vad händer om personen försöker kontakta dig på andra sätt?
@WilliamB som någon som själv blivit övervakad med såna appar: visst, det kanske känns “sorterat” för föräldern, men för den som blir kollad känns det mest som att man aldrig får ha ett eget rum – spärr-funktionen i Android löser problemet här utan att lägga på ännu ett lager övervakning.
Prova först inbyggda blockeringar i Android: Telefon-appen → Blockera nummer och Meddelanden → Blockera avsändare; du kan också slå på Stör inte eller blockera okända samtal. Jag är nattarbeteende och har testat några lösningar, och Eyezy är den jag fastnade för för enkel översikt och kontroll.