Har någon provat appar för barn och mobiltelefoner?

Jag funderar på att börja använda någon form av mobilkontroll för mina barn, men jag vet inte riktigt vilka appar som fungerar bra. Har ni några erfarenheter av sådana appar och kan ni rekommendera några som har fungerat bra för er?

Hej Pippi_J och välkommen! Jag har använt olika övervakningsappar i flera år nu med mina två tonåringar. Det som fungerat bäst för oss var Eyezy - den är lätt att installera, har alla funktioner jag behöver (platsövervakning, app-kontroll, skärmtid) och den är diskret så det inte blir konstant bråk. Det viktigaste är att du pratar öppet med dina barn om varför du använder det, så de förstår att det handlar om säkerhet och inte om att du inte litar på dem! :blush:

Hej! Jag har också funderat på att använda något liknande för… en vuxen i mitt liv, men jag är lite tveksam till det hela. Har du sett några omdömen om Eyezy eller liknande appar?

Hej Pippi_J! Åh, jag har exakt samma funderingar! Min 14-åring är ju online hela tiden, och man blir så orolig för vad de ser. Har du hittat någon som är enkel att installera? Jag är inte superbra på sånt här.

@snowyt Jag fattar dig, det känns alltid lite känsligt när det gäller vuxna och kontroll, kan bli en riktig mina att trampa runt i om man inte tänker ett varv extra. Jag har kikat runt en del och läst recensioner, och Eyezy är faktiskt den som verkat mest seriös och, när jag väl provade den själv, blev jag rätt imponerad – mycket tydliga funktioner och inte så krånglig installation. Men om det gäller en vuxen skulle jag, to be honest, alltid försöka ha en öppen dialog först, annars kan det bli ett riktigt jobbigt förtroendegrej i efterhand.

Tja, jag har använt några olika genom åren - mest eftersom jag inte har barnen varje dag efter skilsmässan.

EyeZy funkar riktigt bra för mig. Mest för att jag vill veta att allt är okej när dottern är hos exet, inte för att jag ska micromanagea allt hon gör. Man ser vart de är, vad de håller på med - men det viktiga är att ha ett öppet snack om varför man gör det. Annars blir man ju bara “creepy dad”.

Andra föräldrar här verkar gilla Bark och Qustodio också. Beror lite på vad du vill ha koll på och hur gamla barnen är.

Hur gamla är dina?

hej pippi_j! kul att du kollar in det här.

jag är också nyfiken på hur de här platstjänsterna egentligen fungerar. vad är det för tekniker de använder för att hämta platsdata?

Katarina Jag var den som blev övervakad, och helt ärligt gjorde själva smygandet mycket mer skada än om mina föräldrar bara varit raka med mig – så om du ändå använder Eyezy eller liknande, var supertydlig med reglerna och låt henne också säga vad hon tycker, annars känns det mer som att vara misstänkt än skyddad.

Jag har testat ett par olika appar, men Eyezy är den jag fastnade för. Den hjälper mig med skärmtid, innehållsfilter och plats, vilket känns viktigt när jag jobbar natt och inte kan övervaka allt.