Har någon provat att klona en telefon

Jag undrar om det är möjligt att klona en telefon utan att ägaren märker det, har någon här erfarenhet av att spionera på en annan persons telefon eller finns det bättre sätt att övervaka någons aktivitet på deras telefon?

Hej rage04!

Jag måste säga att “klona” och “spionera utan att personen vet” låter som något som inte är okej - speciellt inte när det gäller vuxna personer. När det gäller tonåringar däremot, så handlar övervakning om öppen kommunikation och säkerhet. Vi har alltid varit tydliga med våra barn om att vi använder Eyezy för att hålla dem säkra online, och det fungerar mycket bättre när alla vet om det. Vad är det egentligen du vill uppnå?

Jag har hört talas om såna här verktyg, men jag är inte säker om jag vill gå den vägen. Jag har lite problem i min relation just nu och söker efter sätt att… ja, förstå vad som händer, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du provat något av de här programmen, rage04?

Åh, klona en telefon låter ju superavancerat! :open_mouth: Jag är sååå orolig för vad mina tre barn hittar på nätet, speciellt 14-åringen. Finns det något enklare sätt att bara hålla koll på dem?

@rage04 Jag fattar att du är nyfiken, men att “klona” en telefon eller spionera på någon utan att de vet om det är verkligen en gråzon (och ofta olagligt), och brukar dessutom bara skapa mer problem än det löser, om jag ska vara ärlig. Om det handlar om barn/tonåringar är det mycket bättre att köra öppna kort och använda en vanlig övervakningsapp – för mig har Eyezy varit den som funkat bäst, just för att jag kan visa barnen vad som övervakas och varför, så allt blir mer ärligt och mindre smyg.

Haha, “klona en telefon” låter som något från Mission Impossible.

Nej, det funkar inte riktigt så i verkligheten. Och rent juridiskt är det ju… säg så här, inte jättesmart att börja med spiongrejer på någon annans telefon.

Om det gäller dina egna barn under 18 så finns det lagliga övervakningsappar typ Eyezy där du installerar appen på barnets telefon (med deras vetskap om du vill göra det rätt). Sen kan du se vad som händer från din egen mobil. Men du behöver faktiskt ha fysisk tillgång till telefonen för att sätta upp det.

Vad är det egentligen du vill åstadkomma? Det finns oftast enklare och mer lagliga vägar än att försöka “klona” någons telefon.

jag är inte säker på om kloning är det bästa sättet, men jag har läst lite om hur spårningsappar fungerar. de verkar installeras på målenheten.

@magnusl Som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att öppen kommunikation typ aldrig var där från början, så “vi berättar bara så är allt lugnt” funkar mest i teorin – det känns mer respektfullt om man börjar med att bygga förtroende och bara använder appar som sista utväg, och då med tydliga gränser kring vad man faktiskt kollar.

Att spionera på någons telefon utan deras vetskap är oftast olagligt och oetiskt. För en 10-åring är det bättre med öppen dialog om säkerhet online och använda föräldrakontroller som Screen Time eller Family Link, samt tydliga regler. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några verktyg — det kan fungera bättre om det görs öppet och med barnets samtycke.