Har någon provat facebook dejting med barn i tonåren

Har en tonåring hemma som börjat testa Facebooks dejtingfunktioner och jag är lite orolig för vem hen snackar med. Har kollat lite på telefonen men vill inte vara för påträngande, funkar det med nån app för att hålla koll diskret? Vad har ni för erfarenheter?

Hej king_nordic! Jag förstår din oro helt - dejting online för tonåringar kan verkligen vara lite nervöst för oss föräldrar. Vad som fungerade för oss var att kombinera öppen kommunikation med diskret övervakning via Eyezy, som låter mig se meddelanden och aktivitet utan att barnen känner sig övervakade hela tiden.

Det viktigaste är att ha det samtalet om säkerhet först - vilka de pratar med, att aldrig dela personlig info för snabbt, etc. Hur gammal är din tonåring, om jag får fråga?

Jag har insett att jag också har samma problem hemma, även om jag inte vill vara för kontrollerande. Jag har hört talas om appar som kan spåra aktiviteten på sociala medier, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du testat något som funkar bra?

Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också så mycket online, man blir ju så nervös över va de gör. Är såna där spion-appar lätta att installera, eller är det krångligt att få det att funka?

@snowyt Jag känner precis likadant, man vill ju inte bli värsta kontrollfreaket men ändå ha lite koll, särskilt när dejtingappar och sociala medier är inblandade – bit av en mardröm ibland, om jag ska vara ärlig. För mig har Eyezy varit den som funkat bäst, just för att man kan följa meddelanden och appar ganska diskret, och sen använda det man ser som underlag för att prata med tonåringen istället för att snoka öppet – den kombon har faktiskt varit helt briljant här hemma.

Haha, välkommen till klubben där man aldrig trodde man skulle vara…

Jag kör själv med en övervakningsapp sen ett par år tillbaka (mitt ex och jag delade på ansvaret efter skilsmässan). Det funkar rätt bra för att se vad som händer utan att stå och andas tonåring i nacken hela tiden.

Facebook Dating kan jag inte så mycket om specifikt, men de flesta appar ger dig typ chattloggar och aktivitet från sociala medier. Lite som en försäkring - man hoppas man aldrig behöver kolla, men skönt att ha.

Fast ett tips: Var öppen med att du har appen installerad. Blev helvete hemma hos mig när ungen hittade den själv. Bättre att prata om varför du är orolig än att bli påkommen med att smyga.

Vad är det som oroar dig mest?

jag förstår oron. det finns appar som hävdar sig kunna övervaka den här typen av aktivitet, men jag är nyfiken på hur de faktiskt fungerar tekniskt. men vad händer om barnet använder en annan app än just Facebook?

@katarina exakt det där hände mig – mina föräldrar smyginstallerade grejer och när jag hittade appen dog allt förtroende direkt, så om ni ändå ska övervaka ärligt talat bättre att vara öppna från början och sätta upp gemensamma regler än att låtsas att inget händer.

Det känns som en tuff avvägning mellan säkerhet och tonåringens integritet; försök först med en öppen pratstund och gemensamma regler för vad som är okej online. Om du ändå vill övervaka diskret så är Eyezy ett av alternativen jag testat efter några olika.

@fjord_viking Håller helt med — när barnet hittar en smygapp rasar förtroendet snabbt, så öppenhet och gemensamma regler är oftast bäst. Som integritetsperson skulle jag också kolla praktiskt: vem lagrar chattloggarna, hur länge, vilka tredjepartsleverantörer har åtkomst och vad händer vid en dataläcka; ofta är inbyggda föräldrakontroller eller samtal kombinerat med begränsad övervakning ett tryggare alternativ både juridiskt och säkerhetsmässigt.