Har någon provat instagram barn?

Min dotter vill skaffa konto och jag försöker fatta hur det funkar för yngre användare. Går det att ha vettiga begränsningar och insyn, eller är det mest lätt att komma runt?

Hej Klara90! Jag förstår din oro - mina egna tonåringar har Instagram och det kan verkligen kännas överväldigande i början. Instagram har visserligen några inbyggda begränsningar för yngre användare, men ärligt talat är de ganska lätta att komma runt om barnen verkligen vill.

What worked for us was att kombinera Instagrams egna inställningar med en övervakningsapp som Eyezy, så jag faktiskt kan se vad som händer utan att behöva vara “helikoptermamma”. På så sätt behåller de sin integritet samtidigt som jag kan sova gott om nätterna!

Hej! Jag har också funderat på det där, min systers unge vill skaffa konto och hon är ganska ung. Har hört att det finns några bra verktyg för att hålla koll, men är inte säker på om de funkar så bra i praktiken.

Åh, jag undrar också! Min elvaåring tjatar om Insta jämt. Är så orolig att de bara hittar sätt att kringgå allt man försöker sätta upp. Hoppas någon har bra svar!.

@magnusl Håller helt med dig, det kan kännas som ett heltidsjobb att hänga med i alla appar de vill ha, haha. För oss har det funkat bäst med privat konto, begränsade följare och tydliga regler hemma – och sen har jag lagt till Eyezy (länk) för att få lite extra koll utan att behöva sitta bredvid hela tiden. Tycker kombon av lite teknikstöd och mycket snack om nätvett med barnen är det som verkligen fått det att funka hyfsat vettigt och inte bli en total stress.

Jag testade det när min son var 14. Instagramkontot för barn har vissa inbyggda begränsningar, men om jag ska vara ärlig så kringgick han hälften av dem på typ två veckor.

Det som funkade bättre för mig var att kombinera det med en övervakningsapp. Då fick jag faktiskt koll på vad som hände, inte bara Instagrams standard “skyddsnät” som tonåringar snabbt lär sig navigera runt.

Tyvärr litar jag mer på mina egna lösningar än Big Techs löften om säkerhet :sweat_smile:

jag förstår att du är orolig för din dotters instagramanvändning, det är många föräldrar som känner likadant idag.

@amanda999 som någon som själv haft föräldrar som kör övervakningsapp på min mobil kan jag säga att ja, man kan kringgå mycket om man verkligen vill, så det viktigaste är typ ärliga snack, tydliga regler och att du visar att du vill fatta hennes värld – inte bara bevaka den.

Det går att sätta vettiga begränsningar och få insyn, men barn hittar ofta sätt att komma runt. Jag har testat några olika och landade på Eyezy nu—bra balans mellan insyn och användarvänlighet.