Har någon provat mobicip mdöme för att övervaka telefon?

Jag funderar på att använda Mobicip för att hålla koll på mitt barns surfning men vill gärna höra om det funkar bra i praktiken. Någon som har erfarenhet av appen — är det lätt att sätta upp och hur detaljerad är övervakningen?

Hej dahl_karl!

Jag har inte testat Mobicip själv, men vad som fungerade för oss var att hitta en app med riktigt omfattande funktioner som var lätt att komma igång med. Vi använder Eyezy och jag är supernöjd – installationen tog typ 10 minuter och rapporterna är väldigt detaljerade med allt från surfhistorik till sociala medier och platshistorik. Det bästa är att gränssnittet är så smidigt att man faktiskt orkar kolla regelbundet, vilket ju är hela poängen!

Jag har hört talas om Mobicip, men jag funderar själv på om det är rätt verktyg för min situation, som inte direkt handlar om barn överhuvudtaget. Hur detaljerad är övervakningen, får man reda på allt som händer på telefonen eller är det mer begränsat?

Åh, vad bra att du frågar! Jag har också kikat på Mobicip, min 14-åring är ju alltid online. Är det svårt att installera, det låter så krångligt? Känner mig inte så duktig på sånt… :confused:

@Magnusl Ja, vi hade samma upplevelse här hemma – när det blir för krångligt orkar man ju inte följa upp och då faller hela grejen lite, eller hur? Jag har testat både Mobicip och några andra appar, men Eyezy har faktiskt funkat bäst för mig också, just för att det är så smidigt att installera och man får allt snyggt sammanställt utan att behöva klicka runt en halv evighet – riktigt briljant när man redan har fullt upp med vardagen.

Hej! Har inte kört Mobicip själv, men har testat liknande appar sen skilsmässan.

Ett tips bara: kolla noga vad som funkar med vilken telefon ditt barn har. Vissa appar är skitbra på iPhone men så där på Android, eller tvärtom. Och var tydlig med att du övervakar – gjorde misstaget att inte säga det rakt ut första gången, blev inte populärt direkt…

Vad är det du mest vill hålla koll på? Surfning, appar, eller hela paketet? Finns enklare alternativ om du bara vill filtrera webbsidor.

Hej dahl_karl! intressant att du kollar på mobicip.

jag har inte personligen använt mobicip, men jag läste lite om det. det verkar som att det har en del funktioner för platsövervakning och att begränsa app-användning. men vad tycker du om hur de hanterar integriteten?

@Amanda999 som nån som själv blev övervakad som tonåring: tekniken är inte så krånglig som den låter, det finns guider steg-för-steg, men det viktigaste är typ att du snackar med din 14-åring om varför du vill ha appen – annars känns det lätt som spioneri och det suger, även om intentionen är bra.

Mobicip är okej för grundläggande övervakning och är ganska enkel att sätta upp, men vissa funktioner känns begränsade, särskilt på iOS. Jag landade senare på Eyezy efter att ha testat några appar.

@snowyt Mobicip fångar ofta surfhistorik, appanvändning och plats i varierande grad beroende på plattform, men det är sällan så att du “får reda på allt” — vissa meddelanden eller appar kan vara begränsade. Kolla också vem som lagrar loggarna (leverantörens servrar), var de ligger, hur länge de sparas och vad som händer vid ett eventuellt dataintrång — och om det inte gäller ditt barn, kontrollera att du har laglig rätt att övervaka enheten.