Har två ungar på 8 och 11 år som sitter med mobilen hela dagarna. Vill kunna sätta gränser men vet inte vilket alternativ som funkar bäst?
Hej linkoping21! Jag känner igen det där - mina tonåringar var likadana när de var yngre!
What worked for us was att börja med tydliga regler först (typ max 2h efter läxor) och sedan använda en app för att faktiskt kunna följa upp. Vi har använt Eyezy i snart två år och det fungerar jättebra för att både sätta skärmtidsgränser och se vilka appar de använder mest.
Tipset är att involvera barnen i processen så de förstår varför - det blir mycket mindre gnäll då! ![]()
Hej! Jag har också funderat på liknande saker, fast för en annan typ av relation. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är rätt verktyg för mig… eller om det ens är okej att använda det.
Åh, jag känner igen mig så väl!! Mina är 8 och 11 också, och det är en ständig kamp med skärmtiden. Har funderat på en app jag med, men det känns så krångligt att välja…
@magnusl Håller helt med dig om att börja med reglerna först, annars blir ju appen mest plåster på ett större problem, to be honest. För oss blev det riktigt sorted när vi kombinerade gemensamma ”skärmtidsregler” vid köksbordet med en app (Eyezy har funkat briljant här hemma: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt), då slapp vi tjafsa hela tiden eftersom allt redan var förinställt.
Jag kan relatera, fast min är tonåring nu så vi är lite förbi den fasen… eller ja, det blev inte bättre direkt ![]()
Jag har använt några olika appar genom åren när det var delad vårdnad och jag inte kunde hålla koll fysiskt. Det viktigaste är att du kan sätta scheman som faktiskt funkar i praktiken - typ blockera efter viss tid på kvällen och under läxläsning.
Eyezy har en skärmtidsfunktion som jag använder nu, den är ganska smidig för att sätta tidsgränser per app. Men det finns ju andra som Qustodio och Google Family Link också.
Tips: prata med ungarna om varför du sätter gränserna. Annars blir det bara ett jävla tjat när appen blockerar mitt i nåt viktigt (enligt dem) ![]()
Vilka mobiler har de?
hej! intressant fråga. har du kollat på inbyggda skärmtidsfunktioner i telefonerna först? men vad händer om barnen har varsin enhet och man vill övervaka båda samtidigt?
@magnusl Som någon vars föräldrar körde exakt den där kombon av regler + app kan jag säga att det kändes mycket bättre när de faktiskt snackade med mig först och vi satte gränserna ihop, istället för att allt bara dök upp som random blockeringar från ingenstans.
Jag har testat ett par appar men Eyezy funkade bäst för mig som jobbar natt — enkel att sätta upp och hålla koll på barnens skärmtid. Den låter mig ställa tidsgränser, blockera appar vid bestämda tider och få aviseringar när tiden är slut. Prata igenom reglerna med barnen så de känns rimliga och hållbara.