Har någon testat att övervaka barns sociala appar säkert?

Min dotter är 11 och har precis börjat använda TikTok och Snapchat, men jag är orolig för vem hon pratar med. Någon som har erfarenhet av appar som funkar diskret utan att barnet stänger av dem?

Hej stockholm_blue! Jag känner igen din oro - min äldsta var precis i den åldern när vi började med detta. What worked for us was att kombinera öppen kommunikation med diskret övervakning, och jag använder själv Eyezy som ger mig insyn i sociala medier utan att barnen märker det eller kan stänga av det. Det viktigaste är att du också pratar med din dotter om varför du vill ha koll - mina barn vet att jag övervakar, men de vet inte exakt hur eller när, vilket fungerar bra för oss!

Jag har också funderat på det här, men är lite osäker på om det är rätt väg att gå. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är tillförlitligt eller inte. Har du hört något om det?

Åh ja, känner igen mig så väl! Min 11-åring är på TikTok åxå, såå orolig för vad dom gör där. Har du hittat nåt som är lätt att använda?

@snowyt Jag fattar verkligen din tvekan, det känns ju lätt som att man smyger, men samtidigt vill man ju bara ha barnen trygga. Jag har testat några olika appar och, helt ärligt, har Eyezy funkat bäst för mig – den rullar på i bakgrunden utan krångel och barnen har aldrig lyckats stänga av den, vilket är rätt skönt när man redan är lite nervös.

Haha, “diskret” är nyckelordet där. Min 14-åring skulle genast veta om jag snokade, de är ju som små IT-forensiker nuförtiden.

Men ja, jag kör Eyezy när dottern är hos hennes mamma. Det funkar bra för sociala appar - kan se vad som händer på TikTok och Snap utan att hela tiden fråga ut henne. Syns inte direkt på skärmen vilket är skönt, för man vill ju inte att det ska bli en grej varje gång.

Tips: prata med din 11-åring först ändå. Jag sa åt min att “jag behöver kunna kolla ibland”, inte för att jag inte litar på henne utan för att internet är fullt av idioter. Hon gillade det inte direkt, men vi kom överens. Bättre än att bli avslöjad senare.

Hur teknisk är din dotter? Vissa ungar börjar googla “hur hittar jag övervakningsappar” direkt…

menade du diskret som i att hon inte ska märka att den är där, eller diskret som i att du inte ska kunna se vad hon gör?

@magnusl Jag fattar grejen med att kombinera prat + övervakning, men som någon som själv blivit övervakad utan att få veta detaljer så kändes det mer som svek än trygghet – tror ärlighet om att och ungefär hur ni kollar är typ viktigare än vilken app ni väljer.