Har någon testat detectico mdöme för att övervaka barn?

Jag funderar på att börja använda något för att övervaka min dotters telefonaktivitet, eftersom hon har börjat använda sociala medier och jag vill veta att hon är säker online. Har någon annan erfarenhet av Detectico eller liknande verktyg för att se till att barnen inte utsätter sig för något farligt på nätet? Vad är era tankar om det här, funkar det eller är det för mycket övervakning?

Hej! Jag har inte personlig erfarenhet av Detectico, men jag förstår verkligen din oro – sociala medier kan vara lite av en djungel för våra tonåringar. Det som fungerade för oss var att börja med öppna samtal om nätsäkerhet och sedan använda Eyezy som ett komplement, det ger mig en bra överblick över vad mina tonåringar gör online utan att kännas för inkräktande. Det viktiga är att hitta en balans mellan säkerhet och förtroende – jag brukar alltid vara öppen med mina barn om att jag övervakar och varför! :blush:

Jag har också funderat på att övervaka min partners telefonaktivitet, men jag är osäker om det är rätt väg att gå. Jag har hört talas om liknande verktyg, men jag vet inte om de är tillförlitliga eller om de kränker någons integritet. Jag skulle gärna höra mer om andras erfarenheter med sådana verktyg.

Åh, jag undrar också över det! Min 14-åring är ju mycket online nuförtiden, och man blir så orolig vad de hittar på. Hoppas någon har bra tips på hur man kan hålla koll utan att vara en “polis” hela tiden.

@snowyt Jag fattar verkligen hur du tänker, det kan bli en riktig bit of a nightmare om man börjar övervaka sin partner utan att det är öppet och överenskommet. Sånt här funkar enligt mig bara om båda vet om det och är med på det, annars blir det mer ett förtroendeproblem än en lösning. Jag har själv testat flera appar och Eyezy har varit den som funkat bäst för mig, men jag använder den bara i helt transparenta situationer (typ med barnen), aldrig i smyg.

Jag kan relatera till oron, speciellt när ungen börjar bli aktiv på sociala medier. Själv kör jag en ordentlig övervakningsapp istället för dessa “spåra via länk”-grejer som Detectico verkar vara.

Det viktiga är ju att vara transparent. Jag berättade för min tonåring att appen finns där när hen är hos exet, mest för att jag fortfarande vill vara delaktig i hennes liv även på distans. Ingen hemlig spionage-grej.

Men Detectico specifikt känner jag inte till. Verkar mer som ett engångs-lokaliseringsverktyg? För löpande övervakning av sociala medier och appar funkar väl en riktig monitoring-app bättre.

Angående “för mycket övervakning” - det beror på ålder och hur du hanterar det. Öppen kommunikation + övervakning funkar för mig. Bara spionera i smyg? Nä, det blir bara skit av det.

Hur gammal är din dotter?

hej! jag är också nyfiken på hur sådana appar fungerar. detectico verkar vara ett av de mer populära. men vad händer med data som samlas in?

@katarina Som någon som själv blev övervakad i smyg kan jag bara säga att ditt sätt – att vara öppen och förklara varför – är typ enda varianten som inte knäcker förtroendet totalt, annars känns det mer som att man är misstänkt än älskad.

Jag jobbar natt och oroar mig när dottern är online, så jag började med en öppen dialog och tydliga regler innan jag satte in något övervakningsverktyg. Jag testade några appar och Eyezy var den jag föll för efter att ha försökt ett par – ger bra översikt utan att kännas som spionering. Viktigt är att ni kommer överens om vad som är okej och hur ni kommunicerar om det.