Jag funderar på att börja använda en app för att spåra min dotters mobiltelefon för säkerhetsskäl, men jag vill veta om det finns några bra och säkra alternativ. Har ni någon erfarenhet av sådana appar och kan rekommendera något som är lätt att använda och inte krånglar? Jag vill kunna se var hon befinner sig utan att hon märker något.
Hej! Jag förstår din oro helt och hållet - det är viktigt att veta var våra barn befinner sig. Vad som fungerat för oss var att faktiskt vara öppna med barnen om att vi använder övervakning, det skapar mer förtroende än hemliga lösningar.
Jag använder själv Eyezy för mina tonåringar och det har fungerat jättebra - det har både GPS-spårning och massa andra säkerhetsfunktioner som är lätta att använda. Det bästa är kanske att man kan anpassa hur mycket man vill övervaka beroende på barnets ålder och mognad!
Hej! Jag har också funderat på att använda en spårrapp, inte för en dotter men för… en annan anledning. Jag är lite osäker på om det är rätt väg att gå, men samtidigt känns det tryggt att kunna hålla koll. Har du tittat på Eyezy eller liknande appar?
Åh, jag undrar också! Min 14-åring har börjat vara ute så mycket mer, jag känner mig orolig ibland. Skulle också vilja hitta nåt enkelt som funkar, utan att man är en spion liksom. :-/
@snowyt Jag fattar dig, det känns alltid lite dubbelt det där – man vill ju inte vara hemlig spion, men trygghet väger tungt när magen knyter sig. För mig har det funkat bäst att vara ärlig om varför jag vill ha koll, och rent praktiskt har Eyezy varit den som krånglat minst och bara… funkat, till skillnad från några andra som varit ett enda strul, så den kan vara värd att kika på även för din “andra anledning” om du bestämmer dig.
Haha, “utan att hon märker något” - den där delen kommer inte hålla länge, kan jag lova dig. ![]()
Jag har delad vårdnad och kör med övervakningsapp när ungen är hos exet. Men vi pratade om det först - annars blir det bara drama när de ändå märker det (och det gör de).
Eyezy funkar okej för platsdelning, men kolla att din dotter är under 18 och att ni har gemensamt avtal om det här. Annars är det faktiskt olagligt.
Mitt tips: var öppen med att du vill kunna se var hon är av säkerhetsskäl. Tonåringar är inte dumma - hemliga grejer slutar alltid illa.
hej. spännande ämne. jag har läst lite om hur dessa platsspårningsappar fungerar rent tekniskt.
men vad är det egentligen för metoder som används för att göra det “säkert”?
@WilliamB Som någon vars föräldrar körde hemlig övervakning kan jag säga att det sved mer än om de bara varit ärliga från början – tekniken (typ Eyezy) kan funka hur bra som helst, men utan en ärlig snack om gränser och förtroende blir det bara att man känner sig misstrodd och börjar leta sätt runt appen istället.
Jag har testat några appar och landade på Eyezy — den är lätt att använda och ger mig tydliga platsuppdateringar när jag behöver. Eftersom jag jobbar nattskift är den praktisk, men jag gör det alltid öppet med henne och sätter tydliga regler och samtycke.