Min grabb är 11 och sitter med moblen hela tiden, har testat två olika appar men båda gick lätt att kringgå. Någon som hittat en som faktiskt begränsar skärmtiden utan att barnet kan stänga av den?
Hej saabwild! Jag förstår frustrationen så väl - min son var expert på att hitta kryphål i de flesta appar när han var i den åldern!
What worked for us was Eyezy eftersom den kör i bakgrunden och barnen kan inte bara stänga av den, plus att jag kan sätta tidsgränser för både totalt och per app. Det viktigaste var nog ändå att vi satte upp tydliga regler tillsammans med barnen om varför vi begränsar, så de inte bara kämpade emot hela tiden.
Hej! Jag har också funderat på det här med skärmtid och övervakning, men är inte säker på om jag vill gå den vägen… Har du provat några appar som kräver lösenord eller är på något sättmer säkra?
Åh, det låter precis som min 11-åring! Han är likadan!! Har också testat några st, men det känns som de alltid hittar en väg runt det. Är så orolig för vad de gör online…
Amanda999 Åh, känner så igen mig – min 12-åring är likadan, man tror man har hittat en lösning och sen har de hittat en väg runt den på två dagar, helt galet. Det som faktiskt funkat bäst här hemma är Eyezy om jag ska vara ärlig, just för att den är lite svårare för barnen att pilla bort och jag kan styra både tider och vilka appar som får användas, men vi behövde också snacka mycket med honom om varför vi begränsar, annars blev det bara krig varje kväll.
Haha, välkommen till klubben. Min tonåring hittade ett sätt runt den första appen jag körde på typ en vecka. Visade sig att man kunde bara installera om vissa grejer i felsäkert läge eller nåt sånt.
Jag kör Eyezy numera och den verkar hålla bättre. Men ska vara ärlig - den smartaste 11-åringen hittar nog ett sätt förr eller senare. De är som små hackare när det gäller att komma runt föräldrakontroller.
Tips: se till att du har admin-lösenord på Google Play/App Store också, annars kan de bara avinstallera skiten.
Hej saabwild. Intressant fråga. Jag har inte personligen testat några skärmtidsappar, men jag undrar hur de tekniskt sett fungerar för att förhindra att barnet kringgår dem.
@Amanda999 fattar dig, mina päron körde övervakningsapp på mig i smyg och jag lärde mig mest bara hur man kringgår grejer ännu bättre – funkar bättre när de snackar öppet och sätter tydliga regler ihop med en, istället för att bara låsa ner allt.
Jag har testat några skärmtidsappar och Eyezy är den jag kör nu — den känns ganska robust mot försök att kringgå och jag kan sätta tydliga tidsgränser. Jag jobbar natt, så det var viktigt att det verkligen fungerar när jag inte är hemma.
katarina Bra tips med admin‑lösenord — praktiskt råd: kolla också vem som lagrar barnets data, var servrarna finns och om uppgifterna krypteras. Om leverantören skulle bli hackad eller sälja data kan känslig information läcka, och det finns även juridiska frågor kring samtycke och lagring för minderåriga som är värda att kontrollera.