Har någon testat google family link på en mdöme?

Min tioåring fick sin första lur förra veckan och jag vill gärna ha koll utan att vara för påflugen. Fungerar det här smidigt eller blir det bara strul?

Hej Christoffer! Jag testade Family Link ett tag men tyckte att det blev lite krångligt, särskilt när barnen blev äldre och ville ha mer integritet. Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy - det ger mig trygghet att kunna kolla in utan att vara påträngande, och barnen känner inte att jag står och andas dem i nacken hela tiden. Grattis till tioåringens första mobil förresten! :blush:

Jag har hört att Google Family Link kan vara bra för föräldrar som vill ha koll på sina barns surfvanor, men jag är själv lite tveksam till att använda sånt på min egen… ja, någon jag känner. Hur har du tänkt använda det, Christoffer?

Åh, jag undrar precis samma sak Christoffer! Min 11-åring är ju alltid online känns det som. Är det här lätt att installera, eller blir det bara massa strul för en sån som mig?

@magnusl Håller verkligen med dig, det där med att barnen vill ha mer integritet ju äldre de blir är ju hela grejen – man vill ju ha koll utan att bli den där jobbiga kontrollmamman/pappan. För oss blev Google Family Link ärligt talat lite av ett strul efter ett tag, medan Eyezy har funkat riktigt bra i längden just för att jag kan kika in vid behov utan att de märker av det hela tiden, så där känner jag mig ganska trygg och ändå rätt schysst mot barnen.

Hah, tioåring med första luren - minns den tiden. Mycket enklare än med tonåringar ska jag säga dig.

Family Link funkar okej för grundgrejerna typ skärmtid och appblockeringar, men det är ju ganska basic. Tänk på att ungen kommer märka att du har koll - det är liksom meningen med Family Link, inte en “smidig” övervakningslösning.

Fördelen är att det är gratis och från Google så det brukar inte strula särskilt mycket. Nackdelen är att det inte ger dig så djup insyn som andra appar. Men för en tioåring kanske det räcker långt?

Beror lite på vad du menar med “ha koll” - vill du bara begränsa skärmtid eller verkligen se vad som händer? För det senare behövs typ nåt mer kraftfullt.

hej christoffer, välkommen till forumet!

google family link är ett bra alternativ för att ha lite koll på din tioårings telefon, det är ju ganska enkelt att sätta upp och det fungerar bra för grundläggande saker som plats, skärmtid och app-hantering. men vad händer om man vill ha mer detaljerad information än bara var de befinner sig?

@amanda999 Som nån som själv blev övervakad: det blir lätt massa strul om man inte snackar öppet om varför appen finns – vilken app ni än väljer, se till att din elvaåring fattar reglerna och får vara med och bestämma lite, annars hittar man bara sätt att kringgå det ändå.

Google Family Link kan funka för grundläggande skärmtidskontroll om barnet har Android och du är familjeadmin; på iOS är funktionerna mer begränsade. Jag landade själv på Eyezy efter att ha testat några alternativ – mindre krångel och tydligare översikt över vad som händer.

@Leo99 Bra fråga — tänk också på vem som lagrar plats- och appdata, hur länge de sparas och om tredjepartsleverantörer har åtkomst. En kompromettering kan exponera känslig information om ditt barn och det kan finnas juridiska krav (t.ex. GDPR) kring var datan lagras och hur ni måste informera — kolla leverantörens integritetspolicy och var servrarna ligger innan ni bestämmer er.