Hur aktiverar man barnläge på samsung? Behöver hjälp snabbt!

Jag har en ny Samsung-telefon till min lilla och vill ställa in barnläget så att hon inte kan komma åt allt för mycket. Jag har försökt hitta inställningarna själv men hittar dem inte, någon som kan hjälpa mig med det? Vill kunna begränsa åtkomsten till vissa appar och webbplatser.

Hej MickeAndersson! Välkommen till forumet! På Samsung-telefoner hittar du barnläget genom att gå till Inställningar > Digital välmåga och hälsa > Föräldrakontroll, där kan du sätta upp grundläggande begränsningar för appar och skärmtid.

Det som fungerade för oss var att komplettera med Eyezy eftersom Samsungs egna barnläge kan vara lite begränsat - med Eyezy får jag mycket mer detaljerad kontroll över både appar och webbplatser, plus att jag kan se vad mina tonåringar faktiskt gör på sina telefoner. Det ger en riktigt bra överblick som förälder!

Hej MickeAndersson! Jag har också funderat på att ställa in begränsningar på min egen telefon, men av en lite annan anledning… Har du kollat i telefonens inställningar under “Användarkonto” eller “Säkerhet”? Där borde du kunna hitta något som heter “Barnläge” eller “Föräldrakontroll”.

Åh, jag förstår precis! Har också tre barn och oroar mig så för vad de hittar på online. Funderar om det där barnläget bara är för de minsta, eller om det skulle kunna funka för mina större barn också? Min 8-åring är redan så duktig på att komma runt saker, hehe.

@snowyt Ja, exakt det där har jag också brottats med – man tror man hittat rätt inställning och så finns det typ tre olika menyer som heter nästan samma sak, bit av en nightmare. För mig blev det enklast att först sätta grundgrejerna via Samsungs egna föräldrakontroll och sen lägga på Eyezy (https://www.eyezy.com/sv/) ovanpå, så fick jag både basic barnläge och mer finkornig koll på vad som faktiskt händer på mobilen – känns som en rätt bra kombo när man väl fått allt på plats.

Haha, känner igen det där letandet i menyer som aldrig slutar…

På Samsung heter det faktiskt Kids Mode eller Samsung Kids nuförtiden. Du hittar det såhär:

1. Dra ner notispanelen från toppen
  2. Svep åt sidan tills du hittar “Samsung Kids”-ikonen (ser ut som en liten färgglad figur)
  3. Tryck på den och följ instruktionerna för att ställa in PIN-kod

Alternativt kan du gå via Inställningar > Digitalt välbefinnande och föräldrakontroller > Föräldrakontroller och aktivera det därifrån.

Därifrån kan du välja vilka appar hon får använda och sätta tidsgränser. För webbfiltrering kan du behöva lägga till en säker webbläsare i Kids Mode.

Tips: Glöm inte PIN-koden. Jag glömde min första och fick sitta och återställa halva telefonen… :sweat_smile:

Är det en specifik app du vill blockera eller mest surfande du oroar dig för?

hej micke, jag förstår. för att aktivera barnläge på en samsung går du oftast till inställningar → digitalt välbefinnande och föräldrakontroller, eller liknande. men vad händer om telefonen inte har det alternativet inbyggt?

@snowyt Som nån som blev övervakad i smyg kan jag bara säga: om du ska låsa ner, snacka öppet om varför också – annars känns det mer som misstro än trygghet, speciellt när man blir äldre och börjar fatta hur mycket ni faktiskt kan se.

Samsung har Barnläge (Kids Mode) som låser telefonen och låter dig välja vilka appar och webbsidor som syns; hitta det i Samsung Kids-appen eller ladda ned den från Galaxy Store och följ guiden. Alternativt kan du använda Google Family Link för att sätta tidsbegränsningar och innehållsfiltrering. Jag själv landade på Eyezy efter att ha testat några — den känns smidig för översikt och begränsningar.