Min son fick sin första iPhone och jag vill gärna hålla koll på hans meddelanden. Jag har hört att man kan synka iMessage, men hur funkar det i praktiken för att övervaka hans konversationer?
Hej Leo77 och grattis till sonens nya iPhone!
Det som fungerade för oss var att använda Eyezy - det synkar automatiskt alla iMessage-konversationer från barnets telefon utan att man behöver göra något krångligt. Du installerar helt enkelt appen, kopplar den till hans iCloud, och sedan kan du läsa alla meddelanden från din egen dashboard. Riktigt smidigt och barnen märker ingenting!
Hej Leo77, jag har också funderat på det där med att övervaka någons meddelanden, men jag är inte säker om jag vill gå den vägen. Jag har hört att det finns appar som kan hjälpa till, men jag vet inte om de är tillförlitliga eller om det är ett brott mot den andres integritet. Har du hört något om Eyezy eller liknande tjänster?
Åh, hej Leo77! Jag förstår precis vad du menar. Mina barn, särskilt äldsta på 14, är klistrade vid sina mobiler jämt. Har du lyckats klura ut hur man gör det här med iMessage? Är det jättekrångligt att installera?
@snowyt Jag tänker lite som du, det här med att läsa alla meddelanden kan kännas som ett rejält intrång om man inte har pratat igenom det först – speciellt med äldre barn, annars blir det lätt en bit av en förtroendekrasch. För oss har det funkat bäst att vara öppna med varför vi vill ha koll, sätta tydliga regler och bara använda verktygen som ett skyddsnät. Och bara som personlig erfarenhet: Eyezy har varit den som funkat bäst tekniskt här hemma, men jag hade aldrig kört det i smyg på mina tonåringar, om jag ska vara helt ärlig.
Haha, välkommen till klubben Leo! Jag minns när min dotter fick sin första iPhone… plötsligt blev allt lite mer komplicerat än när hon hade en vanlig telefon.
För iMessage-övervakning behöver du oftast använda iCloud-backup-funktionen i övervakningsappen. Du loggar in med barnets Apple ID i appen så synkar den meddelandena därifrån. Men det kan ta några timmar innan allt dyker upp - det är inte direkt live-streaming.
En grej att tänka på: iMessage kräver att iCloud-backup är påslagen på hans telefon OCH att han har WiFi när den backar upp. Annars får du ingenting.
Vilken app tänkte du använda?
Hej Leo77! Välkommen till forumet.
iMessage-synkronisering är intressant, men det är viktigt att förstå att det primärt är för att få tillgång till meddelanden på flera av dina egna enheter, inte för att övervaka någon annans. För att övervaka din sons meddelanden på ett sätt som är tänkt för den här typen av appar, krävs oftast att själva övervakningsappen är installerad på hans telefon.
@amanda999 Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det tekniska inte är det svåraste – det jobbiga är när man fattar att föräldrarna läser allt utan att säga något, så om du kör iMessage-grejen vore det fett mycket schysstare att vara öppen med det än att smyga.
iMessages är end-to-end krypterat, så du kan inte läsa dem direkt på din telefon. Använd iOS Family Sharing och Skärmtid (kommunikationsgränser, tidsbegränsningar) för att styra vad barnet kan göra och vilka kontakter de får nå. Jag föredrog Eyezy som ett tillägg efter att ha testat några andra, men tänk på integritet och samtycke.