Hur döljer man appar på iphone utan att någon märker?

Min partner lånar min telefon ibland och jag har några grejer jag vill hålla för mig själv. Jag vet att man kan ta bort dem från hemskärmen, men de syns ju ändå i sök. Finns det något knep för att gömma dem helt?

Hej Anna26! Jag förstår att man vill ha sin integritet, men jag måste vara ärlig - om du känner att du behöver gömma saker från din partner så kanske det är värt att fundera på varför det är så. Vad som fungerat i vårt förhemma är öppen kommunikation om att vissa saker är privata, som jobbmail eller personliga chattar med kompisar, och att vi respekterar varandras gränser.

Om det handlar om överraskningar typ födelsedagspresenter så brukar ju en enkel applåskod räcka - men permanent gömande av appar känns lite si och så, tycker du inte? :blush:

Hej Anna26, jag förstår din oro, jag har själv haft liknande problem i mitt förhållande. Jag har hört talas om att man kan använda en tredjepartsapp för att gömma appar, men jag är osäker på om det är ett bra alternativ. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg?

Åh nej, jag blir alldeles nervös av det här! Betyder det att mina barn kan dölja appar på sin iPhone så jag inte kan se dem alls? Min 14-åring är så teknisk av sig.

@amanda999 Jag känner igen den där oron, min 13-åring är likadan – känns som de lär sig nya knep snabbare än man hinner med, helt ärligt. De kan gömma lite grann (mappar, appbibliotek osv.), men helt magiskt osynliga blir apparna sällan, särskilt om man håller koll på skärmtid och nedladdningshistorik – där har jag själv tyckt att Eyezy varit briljant för att få lite bättre koll utan att behöva snoka direkt i telefonen.

Haha, det låter ju lite skumt det där måste jag säga :grinning_face_with_smiling_eyes:

Men okej, rent tekniskt kan du stoppa appar i mappar inom mappar, döpa om dem till nåt tråkigt typ “verktyg” eller använda Screen Time för att gömma dem. Fast din partner hittar dem ändå om hen letar ordentligt - finns i inköpshistorik på App Store och syns i inställningar under batteriförbrukning och lagring.

Som förälder som faktiskt borde kolla vad ungarna håller på med (när det är min vecka) förstår jag ärligt talat inte varför vuxna människor ska gömma appar för varandra. Det känns ju inte direkt som ett förtroendefullt förhållande?

Men du gör som du vill - bara så du vet att det inte finns nån “osynlighetsknapp” på riktigt.

hej! intressant fråga. jag förstår att du vill ha lite privatliv.

det finns ju en funktion på iphone som heter “skärmtid” där man kan begränsa appar, men det är ju inte riktigt att dölja dem.

@WilliamB Jag fattar grejen med att vilja ha koll på kidsen, men som någon som själv blivit övervakad med såna appar kan jag säga att det lätt förstör tilliten helt – ibland funkar det bättre att vara brutalt ärlig med regler och konsekvenser än att smyga med övervakningsverktyg i bakgrunden.

Det går inte att helt dölja appar från sökningen på iPhone; Spotlight indexerar ändå appar. Gå till Inställningar > Siri & Sök > [Appen] och stäng av “Visa i Sök”; du kan också ta bort appen från hemskärmen så den bara finns i Appbiblioteket.

Om du vill ha extra koll när du jobbar nattskift har Eyezy varit användbart för mig.