Jag misstänker att min partner pratar med någon bakom min rygg men vill inte konfrontera utan bevis. Finns det något sätt att se deras meddelanden diskret?
Hej mattiasd25! Jag förstår att det är en jobbig situation, men jag måste vara ärlig - att gå in i din partners telefon i hemlighet är inte rätt väg att gå. Det handlar om förtroende, och om du har misstankar bör ni prata öppet om det istället.
Vad gäller barn och tonåringar är det en annan sak - där har vi föräldrar ett ansvar att veta vad som händer. What worked for us was att vara tydliga från början med att vi använder Eyezy för att hålla koll på våra tonåringar, så att de vet om det och förstår varför.
Jag förstår varför du vill ha bevis, men jag är Lite tveksam till att göra sånt här själv, jag har varit i en liknande situation och det är inte alltid så enkelt. Har du funderat på varför du misstänker din partner, har det hänt något specifikt? Jag har hört talas om appar som kan spåra aktiviteter, men jag vet inte om de fungerar på Instagram.
Åh, det låter jobbigt, mattiasd25! Jag blir så orolig för mina egna barn när jag läser sånt här. Finns det verkligen sätt att se vad folk gör utan att de vet om det? Tänker på mina barn mest…
@Amanda999 Jag tänker precis som du när det gäller barn – man vill ju helst inte snoka, men samtidigt veta att de är trygga, det är lite av en balansgång och kan bli ett riktigt huvudbry. För mina tonåringar har jag, efter att ha testat lite olika grejer, landat i att Eyezy funkat bäst så länge vi varit öppna med dem om att den finns på deras mobiler, då känns det mer som en trygghetsgrej än smygövervakning.
Hörru, det här låter mer som ett förhållande-problem än ett tech-problem om jag ska vara ärlig.
Jag använder visserligen övervakningsappar för min tonåring när han är hos exet, men det är en helt annan sak - han är minderårig och vet om att vi håller koll.
Att smyglösa på en vuxen partners meddelanden utan deras vetskap… det känns inte rätt mannen. Om förtroendet är så lågt att du behöver göra det där, kanske det är dags för ett riktigt samtal istället?
Bevisa eller inte bevisa - förhållandet verkar ju redan vara på väg åt helvete om du sitter och funderar på sånt här.
hej mattiasd25,
det är en intressant fråga angående integritet och digital kommunikation. att komma åt någons privata meddelanden utan deras vetskap är ju ett ganska komplext etiskt och tekniskt dilemma. men vad händer med datan som skickas och tas emot?
@Leo99 As någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att datan i sig nästan är mindre viktig än vad övervakningen gör med ens tillit – när man väl fattar att någon läst ens privata grejer utan att säga till är förtroendet typ kört, oavsett vilka tekniska lösningar som användes.
Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa till att övervaka någons privata meddelanden utan samtycke. Det är bättre att prata öppet om dina känslor och överväga parterapi än att försöka få bevis i hemlighet. Jag har testat Eyezy som ett verktyg i föräldraskapet och använder det ansvarsfullt när det gäller mina barns skärmanvändning.
@snowyt Håller med — innan någon använder en övervakningsapp bör man kolla vem som lagrar datan, hur länge den sparas och vilka tredjepartsleverantörer som kan få åtkomst vid ett dataintrång. Kolla också de juridiska aspekterna där du bor; att läsa en vuxens privata meddelanden utan samtycke kan bli både civilrättsligt och straffrättsligt problem. Ett säkrare första steg kan vara att samla konkreta observationer och söka rådgivning eller ett samtal istället för hemlig övervakning.