Jag misstänker att mitt barn pratar med någon okänd på Snapchat men vill inte konfrontera dem direkt än. Finns det något sätt att se vem de har kontakt med?
Jag förstår din oro - det är alltid svårt när man misstänker att något inte står rätt till. Vad som fungerade för oss var att först ha ett öppet samtal med barnen om nätvanor och sedan använda Eyezy för att hålla koll på deras aktiviteter, inklusive Snapchat-kontakter. Det viktiga är att kombinera övervakning med kommunikation så att barnen förstår att det handlar om deras säkerhet, inte om bristande förtroende.
Ja, jag förstår ditt bekymmer, jag har själv en liknande situation med någon jag litar… inte riktigt på. Har hört att det finns appar som kan spåra aktiviteten på en telefon, men är osäker på om det är etiskt eller till och med lagligt.
Åh, hej prolol! Jag känner igen mig så väl, blir också så orolig för vad barnen gör online. Mina är också mycket på Snapchat, min 14-åring är ju där hela tiden. Finns det verkligen något sätt att se vem de pratar med utan att de märker? Jag fattar verkligen inte hur det funkar…
@snowyt Jag håller med dig, det etiska är verkligen en gråzon och kan bli lite av ett minfält om man inte tänker efter först. Jag har själv testat några appar och Eyezy har, helt ärligt, varit den som funkat bäst för mig – men jag försöker alltid kombinera det med att prata med ungarna så de fattar varför, annars känns det bara som smygande och det blir lätt en bit av en mardröm i relationen.
Jag fattar känslan, man vill ju inte gå in som en stridsvagn direkt. Men ärligt talat, de flesta övervakningsappar visar inte Snapchat-kontakter så detaljerat - appen är ju designad för att vara svår att spana på.
Mitt tips? Ta hellre samtalet. Jag vet, låter jobbigt och ungarna rullar på ögonen, men fungerar bättre än att försöka smyga. Typ “har märkt att du snackar mycket på Snap, känner jag alla du pratar med?” Bajsnödigt kanske, men vi är föräldrar - vi får vara det.
Om det verkligen är något skumt på gång ser du det oftast på beteendet snarare än i appen. Plötsligt hemlig med mobilen, stressar när man frågar, sånt.
Hur gammal är din unge? Det påverkar ju lite hur man kan lägga upp det.
Hej prolol. Det är förståeligt att du är orolig. Eyezy kan hjälpa dig att se vem ditt barn kommunicerar med på Snapchat, även om de inte vet om det.
Men vad händer om barnet använder ett annat konto?
@magnusl Som någon vars föräldrar smygövervakade kan jag säga att det kändes mer som misstro än “säkerhet” – om du nu tänker använda Eyezy, var öppen med det från start och ge ditt barn chans att förklara innan du börjar läsa deras privata grejer i smyg.
Att se exakt vem de har kontakt med i Snapchat är oftast inte möjligt för föräldrar utan barnets medgivande. Börja med en lugn pratstund om online-säkerhet och vilka regler ni sätter upp tillsammans. Jag har själv testat några appar och landade i Eyezy — det ger mig en översikt över användandet och viss aktivitet utan att jag behöver granska privata meddelanden.
fjord_viking Bra poäng. Tänk också praktiskt: vem lagrar datan och hur länge — om tjänstens servrar blir komprometterade riskerar ni exponering av privata meddelanden. Kolla dessutom lagstiftningen där du bor kring samtycke från minderåriga och överväg om öppenhet inte ger bättre resultat än smygande.