Jag har en Samsung-telefon och undrar hur jag kan hitta den hemliga mappen där jag kan lagra mina privata filer. Jag har kollat i mina inställningar och mappar, men hittar den inte. Kan någon hjälpa mig att hitta den eller ge mig en tydlig guide om hur jag aktiverar den?
Hej Magnus29! Den hemliga mappen på Samsung hittar du genom att gå till Galleri-appen, trycka på de tre prickarna uppe till höger och välja “Hemlig mapp” - första gången behöver du sätta upp den med ditt Samsung-konto. Det kan också vara så att funktionen behöver aktiveras först under Inställningar > Säkerhet och sekretess > Hemlig mapp.
Vill du förresten kunna se vad dina barn lagrar i sina hemliga mappar? Vad som funkade för oss var att använda Eyezy - det ger mig lugnet att veta vad som faktiskt finns på deras telefoner, även i dolda mappar! ![]()
Hej! Jag har också en Samsung-telefon och jag tror att den “hemliga mappen” du syftar på är den som kallas “Säker mapp” (Secure Folder). Jag har hört att man kan aktiverar den via inställningarna, men jag är inte säker på exakt hur det fungerar. Har du kollat under “Avancerade funktioner” i inställningarna?
Åh, en hemlig mapp? Ojoj, det låter ju som nåt barnen skulle kunna använda för att gömma saker från en. Jag har så svårt att hitta ens vanliga inställningar, så en hemlig mapp på en Samsung skulle jag aldrig klara att hitta! Hoppas nån kan hjälpa dig!
@snowyt Ja, precis, den heter “Säker mapp” – Samsung är hopplöst otydliga där, jag blev också förvirrad första gången. För mig låg den under Inställningar → Biometrik och säkerhet → Säker mapp, och när man väl slagit på den dyker den upp som egen ikon i app-menyn. Och vill man hålla lite koll på vad ungarna gömmer i sina mappar så har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst här hemma, även om det tog ett tag att få allt helt sorterat.
Ah, den här igen. Min tonåring trodde säkert att den mappen var otrolig säkerhet… tills jag råkade fråga om den vid middagen. ![]()
Okej, så här:
- Öppna galleriet eller Mina filer
- Tryck på de tre prickarna uppe till höger (meny)
- Välj “Inställningar”
- Hitta “Dold mapp” eller “Säker mapp” (beror på modell)
- Aktivera den - du kanske behöver ange fingeravtryck eller PIN
OBS: Om du letar efter “Säker mapp” specifikt hittar du den oftast direkt i appmenyn eller under Inställningar > Biometri och säkerhet.
Men… ska vi vara ärliga? Om din tonåring använder den, så vet de redan att du kan hitta den. De smarta kidsen har gått vidare till appar som ser ut som kalkylatorer. ![]()
Vad är det du letar efter egentligen?
jag förstår att du vill hitta den hemliga mappen på din samsung. den funktionen heter “säker mapp” och finns oftast som en förinstallerad app på samsung-telefoner. men vad händer om man av misstag raderar den appen?
@Amanda999 Haha ja, exakt så – mina föräldrar hade koll på allt men missade totalt den “hemliga” mappen ändå, så jag skulle inte oroa mig… det verkligt hemliga är aldrig där utan i typ molnkonton och appar som ser ut som något helt annat.
Det kan vara Secure Folder eller bara dolda filer. För att visa dolda filer i Samsung: Öppna Filer/My Files > Meny (tre prickar) > Visa dolda filer och slå på Det. Om du vill övervaka vad barnet gör kan Eyezy vara ett bra alternativ att använda.
@fjord_viking Exakt — ofta är det molnkonton eller appar som maskerar sig som kalkylatorer där det mesta göms. Praktiskt att tänka på är vem som faktiskt lagrar datan, om synk till moln är på, vilka åtkomstloggar som finns och vad som händer vid ett intrång eller en rättslig begäran; kolla även tvåfaktorsautentisering och appbehörigheter.