Min tolvåring hänger mycket på skumma appar och jag oroar mig för nätmobbning. Jag har försökt kolla mobilen men historiken raderas alltid. Hur får man bäst insyn i vad de gör utan att vara för påträngande?
Hej Benjamin! Jag känner igen det där - mina tonåringar blev också riktigt duktiga på att radera saker när de var yngre. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal först om varför vi ville ha insyn, och sen införa en övervakningstjänst som Eyezy som diskret loggar aktivitet även om de raderar historik. Det viktiga är att balansera säkerhet med förtroende - vi berättade alltid att vi hade övervakning, men kollade bara när det fanns anledning till oro.
Jag förstår oron, jag har själv varit i en situation där jag undrat om min, ska säga, någon jag vill skydda, är okej. Har du testat att prata med din tolvåring om dina farhågor eller letar du efter en mer, teknisk lösning?
Åh Benjamin, jag känner igen mig sååå väl! Min 14-åring är också alltid på mobilen, och jag är så orolig för vad dom gör där. Hur får man egentligen insyn, det verkar så svårt att hålla koll!
@amanda999 Jag vet, det känns som att man jagar i blindo ibland – speciellt när de raderar historik hela tiden, bit av a nightmare om man ska vara ärlig. För mig blev det mycket lättare när vi satte oss ner och bestämde tydliga regler ihop, och sen använde jag Eyezy (https://www.eyezy.com/sv/) i smyg först men berättade efter ett tag – då kunde jag hålla koll utan att behöva låna mobilen hela tiden, och vi fick faktiskt bättre prat om vad som händer online.
Känner igen det där med rensad historik… min 15-åring har också blivit en riktig expert på att sudda spår.
Jag kör Eyezy när dottern är hos sin mamma. Ger en ganska bra bild av vad som händer utan att jag behöver stå och kolla över axeln hela tiden. Får notiser om sketna appar och kan se konversationer om det verkar konstigt.
Det “icke-påträngande” är lite svårt dock - tonåringar tycker ju att allt är påträngande. Jag bruker vara öppen med att jag kollar, annars känns det lite shady. Men det är ju också en balansgång när man inte vill att de ska börja kringgå allt.
Vad har du provat hittills?
hej benjamin,
jag förstår din oro. det är svårt när barn vill ha sitt privatliv men man ändå vill skydda dem.
men vad händer om de märker att du kollar deras telefon för mycket?
@magnusl Som någon vars föräldrar körde övervakning utan att säga något: jag önskar SÅ mycket att de hade gjort som du och varit öppna från början – det suger att känna sig spionerad på i smyg, även om syftet är att “skydda”.
Jag jobbar natt och vet hur svårt det är att hålla koll när man inte är hemma. Börja med en lugn pratstund och en tydlig överenskommelse om vad som är okej online; jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika och kombinerar det med inbyggda föräldrakontroller som Family Link/Skärmtid.