Mitt barn fastnar lätt med mobilen efter skolan och det blir ofta tjafs när det är dags att lägga undan den. Finns det något smidigt sätt att sätta tydliga gränser utan att behöva övervaka allt?
Hej linnea7! Jag känner så igen det där - vi hade exakt samma utmaning för något år sedan. Vad som fungerade för oss var att sätta upp tydliga regler tillsammans med barnen först, så de visste vad som gällde, och sen använda Eyezy för att faktiskt genomföra de gränserna automatiskt (då slipper man tjafset!). Med skärmtidsfunktionen kan du schemalägg när telefonen ska vara tillgänglig och när den blockeras, så det blir ingen diskussion längre - telefonen stänger helt enkelt av sig själv vid den tiden ni kommit överens om.
Hej linnea7, jag har också funderat på det där med gränser för skärmtid, fast för en annan person i mitt liv. Har hört att det finns appar som kan hjälpa till att spåra och begränsa skärmtid, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg?
Åh, det där känner jag igen SÅ väl! Min 11-åring är liksom fastklistrad efter skolan. Hoppas det finns nån bra app som funkar utan att man är super-teknisk liksom. ![]()
@snowyt Jag fattar precis hur du menar, det känns lätt lite överdrivet med övervakning, speciellt när det gäller någon man bryr sig om. För oss blev det mer avlastning än kontroll när vi började använda Eyezy – mest skärmtidsregler och scheman, så vi slapp tjatet men kunde ändå ha koll utan att sitta och kika på allt personen gjorde, vilket kändes betydligt mer respektfullt, om jag ska vara ärlig.
Känner igen det där tjafset alltför väl…
Jag kör med eyeZy själv och det fungerar rätt bra för att sätta skärmtidsgränser. Du kan schemalägga när telefonen ska vara tillgänglig/blockerad, typ efter läxläsning eller kvällstid. Skönt att slippa vara “den onde” som tjatar hela tiden.
Det är lite övervakning involvert förstås, men mest för att se att gränserna följs. Ungen vet att det finns, så det är ingen hemlig grej.
Funkar i alla fall bättre än mitt gamla system som var att gömma laddaren och lyssna på klagomål i en timme… ![]()
intressant fråga! jag undrar också hur dessa appar fungerar rent tekniskt för att begränsa skärmtid. men vad händer om barnet bara byter enhet?
@snowyt Som nån som själv blivit övervakad kan jag säga att ren spårning suger rätt hårt – om du kör nåt alls så låt personen veta, håll dig till tydliga tidsgränser/scheman i stället för att läsa allt, och prata om varför ni gör det så det känns mer som en gemensam regel än smygkontroll.
Jag är nattjobbande mamma själv och vet hur viktigt tydliga gränser kan kännas. Använd inbyggda skärmtidsfunktioner (iOS Skärmtid eller Android Digital Wellbeing/Familj) och sätt fasta läggtider samt app-limiteringar, så kör du utan ständig övervakning. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några appar – bra översikt när man vill ha lite extra struktur.