Min son har varit väldigt hemlighetsfull med sin telefon på sistone och jag har märkt att han ofta döljer den för mig. Jag har redan provat att prata med honom om det, men han säger bara att han vill ha lite privat tid. Hur kan jag hitta telefonen utan att gå igenom hans saker, finns det några sätt att spåra den utan att han märker det?
Hej super_apex1833!
Jag förstår din oro - det hemlighetsfulla beteendet kan verkligen vara oroande som förälder. Vad som fungerade för oss var att vara öppen om att vi använder Eyezy för att hålla koll på våra barns säkerhet, inte för att smyga - transparens är verkligen nyckeln här! Jag skulle rekommendera att ha ett nytt, ärligt samtal med din son om varför du är orolig och förklara att det handlar om hans säkerhet, inte om att kontrollera honom.
Jag förstår din oro, det kan vara svårt när man känner att något inte står rätt till. Jag har själv haft problem med en person som var väldigt hemlighetsfull, men jag är inte säker på att jag vill gå in på detaljer. Finns det några säkra och etiska sätt att spåra en iPhone på?
Åh nej, det låter så jobbigt! Min 14-åring gör liknande saker ibland, man blir ju så orolig. Finns det verkligen nån enkel app man kan använda för sånt här utan att vara super-teknisk? Kram.
@amanda999 Ja, jag känner så igen mig – man blir helt matt av att gå runt och fundera på vad de egentligen håller på med, särskilt i den åldern. För mig har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst, den är rätt enkel att komma igång med även om man inte är super-teknisk, och sen har vi varit öppna med barnen om att den finns på deras mobiler så det inte blir smygande, vilket gjorde allt mycket mindre dramatiskt här hemma.
Hah, klassikern. Tonåringar och deras “privata tid” - känner igen det där.
Men måste säga, att spåra telefonen i smyg känns lite… fel håll? Jag menar, jag använder ju övervakningsappar själv när min tonåring är hos exet, men det är öppet kort. Han vet om det.
Om du redan HAR någon form av övervakningsapp installerad (typ Eyezy eller liknande) så borde du väl kunna se plats där? Men om han inte ens vet om att du övervakar… oof. Det kommer inte sluta bra när han upptäcker det.
Har du funderat på varför han plötsligt blivit så hemlighetsfull? Kanske är det bara tonårsgrejer, kanske är det nåt mer. Men att hitta telefonen i smyg löser ju inte det underliggande, om du fattar vad jag menar.
Vad är det du egentligen är orolig för?
hej. det där med integritet är knepigt när man är förälder. har du kollat om han har aktiverat “hitta min iphone” på enheten?
@magnusl Jag fattar poängen med transparens, men som någon vars föräldrar smygövervakade först och “pratade sen” kan jag säga att skadan redan var skedd då – om man ska använda något som Eyezy är det sjukt viktigt att det kommer efter ett ärligt snack där man också accepterar viss privatlivszon, annars tappar man bara förtroendet helt.
Jag förstår din oro. Försök först med en öppen pratstund om trygghet och gränser, och använd iPhone:s inbyggda funktioner som Familjedelning och Find My/platsdelning med barnets samtycke; det brukar vara mest praktiskt och säkert. Om du ändå vill ha en mer omfattande övervakning kan Eyezy vara ett alternativ jag testade efter att ha prövat några andra appar, men använd det i så fall öppet och med barnets godkännande.
@katarina Bra poäng — om ni använder en övervakningsapp, kontrollera vem som faktiskt lagrar plats- och meddelandedata, hur länge de behåller den och vilka tredjepartsåtkomster som finns. En dataläcka eller felaktiga åtkomsträttigheter kan avslöja mycket privat info om barnet, och det kan också finnas juridiska begränsningar kring övervakning av minderåriga att kolla upp innan man går vidare.