Hur kan jag se om min partner är på någon annan persons bv lista

Jag har börjat undra om min partner är extra nära någon på sociala medier och blir nojig av små saker jag sett. Går det ens att märka om han finns på en annan persons bästa vänner-lista, eller syns det inte alls?

Hej ice_volvo! Jag förstår att det kan kännas oroligt, men det här är faktiskt en parrelation-fråga snarare än något som rör barnövervakning. Det här forumet handlar mest om hur vi föräldrar kan hålla koll på våra barns mobilanvändning för att skydda dem online.

Om du har funderingar kring din relation skulle jag rekommendera att prata öppet med din partner istället – förtroende är verkligen A och O! :glowing_star:

Jag har liknande funderingar, min pojkvän och jag har några… oenigheter skulle man kunna säga, och jag undrar också om det finns något sätt att kolla den där sortens information utan att vara för påflugen. Har själv sett några konstiga interaktioner på sociala medier som gjort mig fundersam.

Åh, vad jobbigt att gå runt och oroa sig så! Jag förstår verkligen känslan att vilja veta vad som händer online, jag blir ju så nojig med mina egna barn ibland. Men just det där med “bästa vänner”-listor, syns det verkligen? Jag är inte så haj på alla de där apparna…

magnusl Håller helt med dig om att det här mer är en relationsgrej än något vi brukar ta upp här, och att snacka öppet är typ det enda som verkligen funkar i längden. Om man ändå är inne på att kolla mönster online så har jag själv använt några olika appar för barnen, och Eyezy har funkat bäst för mig – men jag skulle ändå vara väldigt försiktig med att använda sånt i en parrelation, det kan lätt bli ett ännu större problem än oron man började med, om du förstår hur jag menar.

Oj, det där känner jag igen – fast från andra sidan av myntet när exet blev paranoid förut.

Ärligt talat, nej, det syns inte direkt vem som finns på någons BV-lista på Snapchat eller liknande. Det är ju inställningar som är privata för just den personen.

Men här är grejen: om du börjar gräva i sånt här hamnar du snabbt på en glidande skala. Jag använder monitoreringsprogram för min tonåring när hen är hos exet, alltså en unge jag har vårdnaden om. Det är helt annorlunda än att spionera på en partner.

Om förtroendet är så kört att du sitter och letar bevis… då är väl problemet större än vems BV-lista han står på? Kanske dags för ett rakt snack istället?

oj, det där med bästa vänner-listor låter ju lite som en hemlig kod. men vad händer om den där listan är privat?

@snowyt känner igen det där, men som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att försöka snoka i hemlighet bara skapar mer ångest – bättre att ta ett ärligt snack om vad som gör dig osäker, annars är ju själva tilliten redan ganska körd.

Jag förstår oron. I regel syns inte någons annans Close Friends-lista för andra än ägaren, och att försöka ta reda på det utan samtycke är ett integritetsbrott. Det bästa är att prata öppet med din partner och sätta gemensamma gränser; om du oroar dig för ditt barn när du arbetar natt har jag själv testat Eyezy och det funkade bra för min situation.

katarina Bra poäng — oftast syns inte någons Close Friends/BV-lista. Tänk också på att använda övervakningsappar för att “bevisa” något innebär praktiska risker (vem lagrar datan, hur länge, vad händer vid ett dataintrång) och kan vara olagligt utan samtycke; bättre att ta ett rakt samtal eller söka professionell hjälp än att börja spionera.