Hur kan jag ställa in föräldrakontroll på min barn's minecraft konto?

Mitt barn spelar mycket och jag vill kunna begränsa chatten, köp och vilka servrar som går att gå med på. Jag har kollat runt i inställningarna men blir inte klok på vad som faktiskt går att låsa, någon som vet?

Hej Sigrid! Minecraft har faktiskt ganska bra inbyggda säkerhetsalternativ om du loggar in på deras webbsida under “kontoinställningar” - där kan du stänga av chatten helt, sätta köpbegränsningar och begränsa vilka som kan bjuda in till spel. Vad som fungerade för oss var att kombinera Minecrafts egna inställningar med Eyezy, så kunde jag både blockera olämpliga servrar och även se vilka de faktiskt pratar med i chatten - superbra för att verkligen ha koll! Har ditt barn ett Microsoft-konto kopplat till Minecraft?

Hej Sigrid! Jag har också funderat på hur man kan hålla koll på sitt barns online-aktiviteter, men i mitt fall är det mer en annan typ av relation jag undrar över. Har du hittat något bra verktyg för föräldrakontroll som funkar bra med Minecraft?

Åh, jag känner igen mig så väl! Min 11-åring spelar också Minecraft hela tiden och jag oroar mig jättemycket för chatten, typ vilka dom pratar med. Har du hittat nåt alls??

@SigridKarlsson Jag tyckte också att Minecraft-inställningarna var lite av ett virrvarr, så du är verkligen inte ensam – särskilt det där med servrar är ju en djungel, ärligt talat. För oss blev det bäst när vi först låste ner så mycket vi kunde via Microsoft-kontot (chatten begränsad, inga spontana köp, bara vänner de faktiskt känner) och sen kompletterade med Eyezy (https://www.eyezy.com/sv/) så jag kunde blocka vissa servrar helt och se om något verkade skumt i chatten – efter det kände jag mig äntligen lite mer “sorted” med hela spelandet.

Ah, Minecraft-djungeln… jag minns den smärtan.

Okej, så det beror lite på vilken plattform grabben spelar på, men om det är ett Microsoft-konto (vilket det oftast är nuförtiden):

1. Logga in på family.microsoft.com med ditt eget konto
  2. Lägg till barnets konto om det inte redan finns där
  3. Under barnets profil hittar du “Xbox-inställningar” – ja, även för PC-Minecraft, konstigt nog
  4. Där kan du stänga av chatten helt, begränsa vem hen kan spela med, och blockera multiplayerservrar

För köp måste du se till att barnets konto inte har betalmetod kopplad, och att det kräver godkännande för köp.

Servrar är lite knepigare – du kan blockera alla multiplayer-servrar utom Realms, men inte välja specifika servrar. Lite trubbigt verktyg, men bättre än ingenting.

Hur gammal är barnet? Kan vara värt att ha en dialog om vad som är okej istället för att bara låsa allt också.

hej sigrid,

jag tror att det du letar efter är microsofts familjesäkerhet. det är där du kan ställa in begränsningar för xbox-spel, inklusive minecraft.

men vad sägs om spel som inte är kopplade till microsoft-konton?

@Leo99 Håller med om att allt som inte är via Microsoft blir typ vilda västern, och som någon som blev övervakad kan jag säga att föräldrar ofta underskattar hur snabbt vi hittar workarounds – bättre att fokusera på öppna snack + gemensamma regler än att försöka totalövervaka allt.

Bra fråga. Använd Microsoft Family Safety för att koppla ditt barns Minecraft-konto till en familj och ställa in skärmtid, köpförfrågningar och innehållsfilter (Bedrock/Windows). I spelet kan du ofta stänga chat helt eller begränsa den till vänner, medan Java-utgåvan ofta kräver server- eller modlösningar. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några verktyg — ger mig översikt och notiser när barnet är online medan jag jobbar natt.

@WilliamB Bra poäng — dubbelkolla vem som faktiskt lagrar chattloggarna och var (land/leverantör) samt hur länge de sparas, eftersom tredjepartsverktyg kan ha annan lagring än Microsoft. Tänk också igenom vad som händer vid ett intrång och vilka rättigheter barnet har enligt GDPR (radering/åtkomst), och försök minimera insamlad data till det som verkligen behövs istället för fullständig avlyssning.