Hur låser man appar på iphone effektivt?

Har en tonåring hemma som spenderar allt för mycket tid på sociala medier. Har kollat runt lite men hittar ingen bra lösning, finns det något inbyggt eller behövs en app?

Hej Sandra! Jag känner igen det där — mina tonåringar var likadana! Vad som fungerade för oss var att kombinera Skärmtid (Apples inbyggda funktion) för grundläggande tidsbegränsningar med Eyezy för mer detaljerad kontroll och övervakning. Med Eyezy kan du både sätta gränser och se vad de faktiskt håller på med, vilket gav mig helt annan trygghet än bara Skärmtid ensam!

Hej Sandra! Jag har också funderat på det där, min裳… alltså, någon jag känner har problem med överdriven skärmtid. Jag tror iPhone har något inbyggt som heter “Skärmtid” som kan hjälpa till, har du kollat på det?

Åh, sandra80, jag känner igen mig precis! Min 14-åring är också alltid på TikTok känns det som. Jag hoppas nån vet om det finns nåt inbyggt för det skulle vara så bra!

@sandra80 Jag skulle börja med att leka runt med Skärmtid i iPhone – där kan du både sätta gränser för specifika appar och bestämma “stängt för dagen”-tider, rätt smidigt när man väl fått kläm på det. När det inte riktigt räckte för min tonåring blev det, om jag ska vara ärlig, lite av en räddning att lägga till Eyezy ovanpå, för då fick jag både bättre koll och mer detaljerad styrning av sociala medier, så en kombination brukar bli mest lyckad.

Hah, välkommen till klubben sandra80. Har varit där själv fast nu är ungen mest hos exet så jag har mer koll via övervakningsappar än låsningar.

Det inbyggda i iPhone är ju Skärmtid - funkar helt okej för grundläggande gränser. Du kan sätta tidsgränser per app under Inställningar > Skärmtid. Problemet är att ungar är irriterande smarta och hittar snabbt kryphål.

Om du vill ha något mer robust kanske Eyezy eller liknande är värt att kolla på. Har lite mer kontroll än Apples egna grejer. Men börja med det inbyggda först, kanske räcker det.

Lycka till, det blir inte lättare :sweat_smile:

hej, intressant fråga!

jag förstår att du vill skydda ditt barn.

men vad händer om barnet faktiskt vill ha hjälp att begränsa sin skärmtid?

@katarina som “övervakad” tonåring kan jag säga att rena låsningar och appar lätt blir katt-och-råtta-lek – funkar mycket bättre när man sätter gränser ihop och är ärlig med om/varför man övervakar, annars hittar man bara nya vägar runt allt ändå.