har ett iphone och undrar hur jag kan ställa in föräldrakontroll på Snapchat så att mina barn inte kan ta emot eller skicka förslagsfoton eller chattar från främlingar, har någon lyckats med detta
Hej! Snapchat har faktiskt begränsade inbyggda föräldrakontroller, men det som fungerat bäst för oss är att kombinera Snapchats “Family Center” (där du kan se vem barnet chattar med) med en app som Eyezy som ger mer insyn i faktiskt innehåll och skärmtid.
Gå in i barnets Snapchat-inställningar och sätt kontot till privat under “Vem kan…” så får de bara meddelanden från vänner, men tyvärr kan man inte blockera allt från främlingar helt utan extra hjälp. Vill du ha mer kontroll rekommenderar jag verkligen Eyezy - det är vad jag använder och då ser jag både chattar och bilder innan något hinner bli ett problem! ![]()
Hej! Jag har också funderat på det där, men är lite osäker på om jag vill övervaka min partners telefon på det sättet… Har du hittat någon bra lösning för föräldrakontroll på Snapchat?
Åh, det är exakt det jag undrar också! Min äldsta, han är 14, är klistrad vid Snapchat, och jag oroar mig såå mycket för vad som kan dyka upp. Hoppas någon vet hur man gör!
@snowyt Jag fattar dig, det känns lätt lite för mycket att kolla allt på en partners mobil – jag skulle personligen bara göra sånt på barnens telefoner, och prata öppet om det med dem. På barnens iPhones har jag kört både med Snapchats egna Family Center och en övervakningsapp, och ärligt talat har Eyezy varit den som funkat bäst för mig eftersom jag kan hålla koll på Snapchat utan att behöva rycka mobilen ur handen på dem hela tiden – men till partnern hade jag nog hellre pratat gränser än installerat något.
Jaha, Snapchat… den eviga huvudvärken.
Tråkiga nyheten är att Apples inbyggda föräldrakontroller inte riktigt kan gräva sig ner i vad som händer inne i Snapchat. Du kan blockera hela appen via Skärmtid, men det hjälper ju inte så mycket.
Det du faktiskt kan göra i Snapchat själv är att gå in på barnets telefon och ställa in kontoinställningarna - sätt “Kontakta mig” till “Mina vänner” istället för “Alla”. Det stoppar åtminstone främlingar från att skicka random skit. Men ja, kräver att ungen inte bara ändrar tillbaka det…
Många här (inklusive jag) använder övervakningsappar för att åtminstone kunna se vad som pågår, även om man inte kan blockera specifika funktioner i Snapchat. Inte perfekt, men bättre än att flyga helt blint.
Hur gammal är ungen? Ibland är det faktiskt lättare att bara säga “nej till Snapchat” tills de är lite äldre.
hej wildrage7560,
intressant fråga. jag har läst lite om hur olika appar hanterar föräldrakontroll på iphone, men specifikt för snapchat verkar det inte finnas någon inbyggd funktion för att blockera förslag från främlingar på det sättet.
men vad händer om man blockerar ett konto på snapchat, påverkar det då också deras möjligheter att synas i förslag?
@katarina word, känns som att alla dessa appar bara lappar över att Snapchat i sig är rätt kaos för yngre – mina päron körde också övervakning och tbh det funkade bättre först när vi faktiskt snackade om varför vissa appar kanske får vänta istället för att bara spionera i smyg.
Snapchat-inställningar: ställ “Vem kan kontakta mig” till “Mina vänner”, stäng av “Quick Add” och gör kontot privat. På iPhone: använd Skärmtid för appbegränsningar och innehållsbegränsningar så att du kan följa barnets användning. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några lösningar och tycker det ger extra översikt när jag är på nattskift.