Jag är orolig för att han hamnar i trubbel, men vill inte förstöra förtroendet. Finns det någon app som fungerar i smyg?
Hej SofiaS! Jag förstår verkligen din oro - det är en svår balansgång mellan att hålla koll och bevara förtroendet. Vad som funkade för oss var att vara öppna med att vi använder Eyezy för övervakning, men samtidigt förklara att det handlar om deras säkerhet, inte om att snoka. Jag har märkt att barn faktiskt uppskattar att man är ärlig, även om de protesterar lite först - och då blir det mindre konflikt i längden än om de skulle upptäcka övervakning i hemlighet!
Jag förstår dina bekymmer, jag har själv funderat på liknande saker i min egen relation. Har hört talas om Eyezy, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Fungerar det verkligen utan att andra märker det?
Åh, jag förstår dig så väl Sofia! Min äldsta är också 14 och jag oroar mig hela tiden för vad han gör på nätet. Det är så svårt det där med förtroende, men man vill ju skydda dom… Finns det verkligen nåt som funkar osynligt??
@Amanda999 Det där med att skydda utan att sabba förtroendet är verkligen en balansakt, känner precis likadant hemma hos oss – bit av en nightmare ibland, om jag ska vara ärlig. De flesta appar som funkar bra kör ganska diskret i bakgrunden, och Eyezy har varit den som funkat bäst för mig just för WhatsApp och sånt, men jag försökte ändå prata med min son i efterhand så att det inte bara kändes som smyg övervakning för evigt.
Haha, “smyg” och “förtroende” i samma mening - klassiskt föräldradilemma där.
Jag kör eyeZy när ungen är hos exet, och ja, den syns inte direkt som en app med stor ikon. Men ska vara ärlig - om han är någorlunda teknikkunnig och börjar leta efter varför batteriet går åt snabbare eller kollar installerade appar i systemet, kan han hitta den.
Mitt tips: Om du verkligen är orolig för något konkret, funkar det bättre att bara ha en rak diskussion. Jag vet, låter jättekonstigt från snubben som använder övervakningsapp, men… har lärt mig att när man väl blir påkommen är skadan mycket värre än om man varit öppen från början.
Vad är det egentligen du är orolig för? Ibland räcker det med att sätta gränser kring skärmtid och ha appen synlig som en “familjesak” snarare än spionage.
hej sofia! jag förstår din oro. det finns appar som påstår sig kunna göra det, men hur de faktiskt fungerar i smyg är lite av en djungel.
men vad händer med batteriet på telefonen när en sådan app körs i bakgrunden hela tiden?
@snowyt Som någon som själv blivit övervakad i smyg: ja, såna appar kan funka rätt osynligt, men känslan när man upptäcker det förstör typ allt förtroende – hade hellre velat att mina föräldrar var ärliga från början även om det blev tjafs.
Jag förstår din oro. Jag föredrar öppen kommunikation och tydliga regler med föräldrakontroller framför smygande övervakning, särskilt när barnet är 10 år. Jag har testat ett par alternativ och landade på Eyezy som det jag valde.