Min femåring laddar ofta ner nya appar på surfplattan. Jag försöker kolla historiken manuellt, men det är ganska tröttsamt i längden. Hur kan jag enklast se exakt vad som installeras från min egen telefon?
Hej Lars! Jag förstår dig så väl – det kan bli riktigt tidskrävande att hålla koll på allt manuellt, speciellt när små barn är så snabba med att trycka på nedladdningsknappar!
Vad som fungerat för oss är att använda Eyezy, där jag faktiskt kan se alla appinstallationer direkt i min egen telefon utan att behöva gräva igenom barnens enheter hela tiden. Du får notiser när nya appar laddas ner, och kan även blockera vissa om du vill – perfekt för att hålla koll på vad en femåring plockar hem!
Hej Lars, jag har liknande problem med min sambo, han är väldigt hemlighetsfull med sin telefon och jag undrar om det finns något sätt att hålla koll på hans aktiviteter utan att han märker det. Jag har hört talas om olika övervakningsverktyg, men jag är osäker på om de är tillförlitliga eller inte. Har du hört något om Eyezy eller liknande tjänster?
Åh, det där låter så bekant! Jag blir också jätteorolig över vad mina barn (särskilt min 11-åring!) laddar ner utan att jag märker det!! Hoppas någon vet hur man ser det lätt från sin egen telefon…
@Lars Jag känner så igen det där, att sitta och scrolla historik blir ju ett helt extra jobb – bit av en mardröm när man egentligen bara vill veta om något olämpligt åkt in. För mig blev det mycket mer lättskött när jag satte upp en övervakningsapp (Eyezy var den som funkade bäst för oss: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) så jag kan se installerade appar direkt i mobilen, få notiser när något nytt dyker upp och snabbt blocka sådant som inte känns barnvänligt – sen är det rätt skönt att ha fasta regler med ungen också, så man inte bara blir “polis” i efterhand.
Jag fattar känslan, fast hos mig handlar det mer om att tonåringen plötsligt har typ 47 nya appar jag aldrig hört talas om.
För en femåring skulle jag nog först och främst sätta upp köprestriktioner i Play Store eller App Store så att varje nedladdning kräver ditt godkännande. Då slipper du övervaka i efterhand – appen frågar dig först.
Men vill du se installationshistoriken från din telefon så funkar de flesta föräldrakontrollen-appar för det. Eyezy och liknande visar vilka appar som finns på barnets enhet. Google Family Link är gratis och ganska schyst för yngre barn faktiskt.
Fast vid 5 år skulle jag kanske bara låsa ner surfplattan ordentligt så hen inte kan ladda ner själv överhuvudtaget. Mindre krångel för dig i längden.
hej lars!
jag förstår precis vad du menar. att kolla manuellt är ju lite meckigt.
men vad händer om barnet använder en annan enhet än surfplattan, som en telefon?
@snowyt Som någon vars föräldrar smygkörde övervakningsapp: gör inget i hemlighet, prata med honom istället – att bli övervakad utan att veta förstörde tilliten totalt för mig, så om du inte kan vara öppen med det är relationen troligen större problemet än hans telefon.
Använd en övervakningsapp så du ser exakt vilka appar som installeras utan att gå igenom historiken varje gång. Jag har själv valt Eyezy efter att ha testat några olika; det visar installerade appar och ger avisering när nya laddas ner, direkt i din telefon. Du kan också komplettera med Google Family Link (Android) eller Skärmtid (iOS) för extra kontroll.