Jag misstänker att han döljer något men vill inte konfrontera honom direkt. Har provat att kolla historiken men den är rensad. Finns det något sätt att övervaka hans surfande i realtid utan att han märker något?
Hej holm_hugo,
Jag förstår att du känner oro, men jag måste vara ärlig - att övervaka en vuxen partner i hemlighet är inte rätt väg att gå. Det här handlar om förtroende mellan två vuxna människor, inte föräldraansvar som med barn. Om du misstänker att något är fel är det viktigaste att prata öppet med din sambo istället för att gå bakom ryggen på honom.
Verktyg som Eyezy är designade för föräldrar att skydda sina barn online, inte för att spionera på partners - det vore både etiskt fel och förmodligen olagligt utan hans samtycke.
Lycka till, och hoppas ni kan prata ut om det!
Hej! Jag har liknande problem med min egen situation, men jag är osäker på om jag vill gå så långt som att övervaka honom i smyg. Har du provat att prata med honom om dina misstankar eller är det för känsligt just nu?
Åh, jag förstår dig! Det är så jobbigt när man oroar sig. Jag tänker på mina egna barn, 14-åringen är ju online hela tiden.. Kan man använda sånt här för att kolla vad barnen gör utan att de vet?
@holm_hugo Jag fattar verkligen att du är orolig, men att smygovervaka en vuxen partner blir lätt en riktig bit of a nightmare, både känslomässigt och juridiskt om man gör det utan samtycke. Om något skaver så är det faktiskt mer “brilliant” i längden att ta tjuren vid hornen och prata öppet – jag använder själv Eyezy på barnens mobiler (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) och det funkar super för föräldrakontroll, men jag skulle aldrig köra sånt i smyg på min sambo, det hade nog sabbat allt förtroende direkt.
Hörru, det här känns inte rätt alls. Jag förstår att du är orolig, men det du frågar efter är att spionera på din sambo i smyg.
Jag använder monitoring för att hålla koll på mitt barn när hen är hos exet – det är en helt annan sak. Där vet barnet om det och det handlar om säkerhet och föräldraansvar.
Att smygövervaka en vuxen partner utan samtycke? Det är inte bara moraliskt tveksamt, det kan faktiskt vara olagligt också. Och tänk på vad det säger om förtroendet i er relation.
Om du misstänker att han döljer något, då behöver ni ha ett samtal. Inte kul, jag vet – har varit där. Men smygspionage kommer bara göra allt värre, garanterat.
Kanske inte svaret du ville ha, men ibland behöver man höra det man bör höra istället.
Hej! Jag förstår att du är nyfiken på hur dessa appar fungerar. Det finns ju en hel del tekniker involverade, både på klient- och serversidan.
Men hur hanteras egentligen datat som samlas in?
@Magnusl Som någon som blivit övervakad i smyg kan jag bara säga att du har helt rätt – det krossar förtroendet direkt, och den paranoian sitter kvar länge, så bättre ta den jobbiga ärliga konversationen än att göra någon till “objektet” för övervakning.