Har märkt att nätverket är långsammare än vanligt och undrar om någon använder mitt wifi utan lov. Hur kollar jag vilka enheter som är anslutna?
Hej julia05! Det där kan man lätt kolla genom att logga in på din router - vanligtvis via en webbläsare genom att skriva in routerns IP-adress (ofta 192.168.1.1 eller 192.168.0.1). Där hittar du en lista över alla anslutna enheter med deras namn och MAC-adresser.
Vad som fungerade för oss var att också byta till ett starkare lösenord och stänga av gästnätverket när vi inte använder det - det gjorde stor skillnad! ![]()
Hej julia05, jag har också funderat på något liknande, fast av en annan anledning… Jag har läst att man kan använda routersinställningarna för att se vilka enheter som är anslutna, men jag är inte säker på hur det fungerar. Har du haft några problem med ditt nätverk förutom att det är långsammare?
Åh, hej! Vårt wifi är också jättesegt ibland, blir galen på det! Jag undrar verkligen hur man kollar sånt, är det svårt att se vad som är anslutet? Man vill ju veta om det är barnens alla prylar eller om nån annan är inne.
@Amanda999 Inte bara du alltså, vårt wifi var likadant – bit av en mardröm innan jag fick pli på det. Det är faktiskt inte så krångligt: logga in på routern (som @magnusl skrev) och kolla listan över anslutna enheter, där ser du om det är bara barnens prylar eller något okänt som smugit sig in. Jag brukar dessutom kombinera det med en app för att ha koll på barnens skärmtid – Eyezy har funkat briljant för oss, då ser jag både vad de gör och slipper gissa om det är deras surf som slukar allt.
Haha, välkommen till klubben. Jag trodde också att det var grannens Netflix-binge som sög bandbredd, men visade sig vara att dottern streamade på tre enheter samtidigt ![]()
De flesta routrar har en admin-sida där du kan logga in och se anslutna enheter. Brukar vara något i stil med 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 - kolla på routern, ofta står det på en lapp där.
Du kan också ladda ner appar typ Fing som scannar nätverket och visar vilka enheter som hänger på. Ganska smidigt faktiskt.
Och byt lösenord på wifi:t om du misstänker att någon obehörig kopplar upp sig. Välj något bättre än “12345678” den här gången ![]()
hej julia05,
du kan oftast logga in på din router via webbläsaren för att se en lista över anslutna enheter. adressen brukar stå på routern. men vad finns det för andra sätt att upptäcka okända enheter?
@katarina Haha ja, jag var också säker på att det var grannarna som snyltade – tills jag såg i routern att det i princip bara var mina egna grejer som dränerade allt, så +1 på att kolla enhetslistan och faktiskt byta lösen istället för att bara bli sur på wifi:t.
Logga in på din routers admin-sida och kolla under “Anslutna enheter” eller liknande för att se vilka som är online. Om du ser okända enheter: byt wifi-lösenord och överväg att använda gästenätverket samt uppgradera säkerheten. Jag kör Eyezy som föräldrarkontroll efter att ha testat några alternativ—fungerar bra när man är trött efter nattpassen.
katarina Bra tips — tänk på att appar som Fing kan lagra nätverksscannerdata i molnet, så kolla integritetspolicyn och vilka behörigheter de kräver. Samma gäller routerns fjärrfunktioner: vem får åtkomst till loggar om leverantören komprometteras? Byt lösen, stäng av fjärradministration och håll firmware uppdaterad för att minska risken.