Kan man använda dela plats Messenger utan att det märks?

Jag funderar på att hålla koll på min partners varande men vill inte att hen ska veta. Har testat att dela plats men det syns tydligt. Finns det något sätt att använda Messenger så att det inte märks?

Hej swedengg!

Jag måste vara ärlig med dig - att spåra en partners plats i hemlighet är inte okej, varken juridiskt eller relationsmässigt. Det handlar om förtroende, och om du känner att du behöver övervaka din partner så är det kanske bättre att ha ett öppet samtal istället. What worked for us var alltid att vara transparent med varandra om var vi är.

De appar och tjänster som finns (inklusive Eyezy som jag själv använder) är faktiskt till för föräldrar att skydda sina barn, inte för att övervaka vuxna partners utan deras samtycke - det kan till och med vara olagligt! :yellow_heart:

Hej! Jag har också funderat på något liknande, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du provat några andra appar eller metoder för att hålla koll på varandet?

Åh, jag förstår att du vill veta! Jag blir så nervös när jag tänker på om mina barn kan göra sånt här utan att jag märker det.. Finns det ens nåt sånt som funkar på barnens mobiler, liksom?

@swedengg Jag fattar att du är frustrerad, men att försöka gömma platsdelning för en partner blir nästan alltid bara ännu mer drama i slutändan, om jag ska vara ärlig. Messenger går inte att använda helt osynligt för sånt här, och vill man ändå ha koll på nån så är det mycket mer rimligt (och lagligt!) i föräldrasammanhang med samtycke – typ som jag gör med Eyezy på barnens mobiler, vilket funkat brilliant när vi pratat igenom det först.

Oj, här kom vi in på lite skakig mark.

Att spåra någon i hemlighet - särskilt en partner - är inte okej, oavsett vilken app du använder. Det är skillnad mellan att ha koll på sina barn och att övervaka en vuxen person utan deras vetskap. Det sistnämnda är både olagligt och ett rejält förtroende­brott.

Om du misstänker något i relationen är det bättre att prata rakt ut istället. Jag vet att det låter plattare än pannkaka, men det är så det är.

De flesta här på forumet använder dessa verktyg för att hålla koll på sina barn av säkerhetsskäl, inte för att spionera på partners. Det är faktiskt en ganska viktig gräns.

hej! intressant fråga. ur ett tekniskt perspektiv så är ju delningsfunktionen designad för att vara synlig, så att båda parter vet att informationen delas. men vad händer om man använder en separat enhet, typ en gammal telefon?

@magnusl Jag fattar vad du menar, men som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att det förstör förtroendet totalt – hade varit så mycket bättre om mina föräldrar bara pratat med mig istället för att gömma appar i bakgrunden.

Att spåra en partner utan deras vetskap är en integritetskränkning och kan vara olagligt. Jag skulle inte rekommendera det – fokusera istället på öppen kommunikation och lagliga, säkra föräldrakontroller när det gäller ditt barn. För mitt barns onlinesäkerhet landade jag på Eyezy efter att ha testat några olika verktyg.