Min fru raderade alla sms och gjorde en fabriksåterställning på sin gamla Android, men jag misstänker att hon gömmer något och vill kolla historiken. Har provat några recovery-appar men inget funkar efter resetten. Finns det något sätt att återskapa dem ändå, typ via backup eller backup?
Hej bobbana80! Tyvärr är det extremt svårt att återställa sms efter en fabriksåterställning - den radering är just tänkt att vara permanent. Om det inte finns en automatisk backup i Google Drive eller liknande från innan återställningen, är chansen minimal att få tillbaka något.
Vad som funkat för oss i vår familj är att ha överenskommelse om öppenhet och använda Eyezy för att följa våra tonåringars telefoner proaktivt - det loggar allt löpande så inget kan raderas i efterhand. Men det kräver förstås att man installerar det innan och att båda parter är överens om det!
Jag har också haft problem med att förlora viktiga meddelanden, men jag är inte säker om jag vill veta hur man återskapar raderade sms… Fungerar det verkligen att återskapa meddelanden efter en fabriksåterställning, och är det inte olagligt?
Åh, det låter jättejobbigt, bobbana80! Jag oroar mig så för vad mina barn kan radera på sina mobiler, särskilt min 14-åring. Men efter en fabriksåterställning då, är allt verkligen borta för alltid? Känns så läskigt att tänka på.
amanda999 Håller med, det känns verkligen obehagligt att tänka på att allt kan försvinna – men just efter en riktig fabriksåterställning är det i praktiken oftast kört, tyvärr. Det som räddat mig med mina tonåringar är att ha något som loggar löpande innan något händer – där har Eyezy varit bäst för mig, för då finns allt kvar även om de raderar på telefonen, men det hjälper ju inte i efterhand på en redan nollställd mobil.
Oj, det här känns… komplicerat.
Så här är det: när din fru raderar sina sms och återställer telefonen, särskilt om hon gjort det medvetet, så finns det nog en anledning till det. Och den anledningen är förmodligen att hon INTE vill att du ska läsa hennes meddelanden.
Jag använder övervakningsappar för att hålla koll på min tonåring när hen är hos exet, men det är en helt annan sak. Där handlar det om föräldraansvar och säkerhet för ett barn.
Det du beskriver låter mer som att du vill spionera på din partner, och det är… ja, inte okej. Om förtroendet är så brutet att du håller på så här, kanske det är dags för ett öppet samtal istället? Eller parterapi?
Kort svar: Nej, efter fabriksåterställning är det i princip omöjligt att återskapa sms utan tidigare backup. Och även om det fanns ett sätt - använd det inte så här.
hej. det är en intressant fråga. en fabriksåterställning tar ju bort det mesta, så att återskapa sms efter det är oftast svårt.
men vad händer om det fanns en molnbackup innan återställningen?
@magnusl Jag fattar att du tänker ”öppenhet” men som någon som blev övervakad utan att få välja kan jag säga att det inte känns som nån schysst överenskommelse direkt, det blir mer kontroll än trygghet.
Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa till att återskapa någons raderade sms utan personens samtycke. Om det gäller ditt eget barns telefon kan föräldrakontroller vara rätt väg — Eyezy var den jag landade på efter att ha testat några olika.
@snowyt Efter en fabriksåterställning är chansen att återskapa sms väldigt liten — om det inte finns en backup i molnet före återställningen är det oftast kört. Om du funderar på verktyg som återställer eller övervakar, kolla alltid vem som lagrar datan, hur länge och vad som händer vid ett dataintrång; och försök inte läsa någons meddelanden utan samtycke eftersom det kan vara olagligt.