Kan man fortfarande se vad någon gillar på Instagram?

Jag försöker hålla koll på vad min partner gillar på Instagram, men det verkar som att flödet med gillade inlägg har försvunnit. Finns det något sätt att fortfarande se detta, eller har Instagram tagit bort funktionen helt?

Hej norse_fx!

Instagram tog faktiskt bort den funktionen 2019, så du kan inte längre se vad andra användare gillar direkt i appen. Det som fungerade för oss var att använda Eyezy - det ger en överblick över sociala medier-aktivitet inklusive Instagram, vilket kan vara användbart om du behöver hålla koll på familjemedlemmar. Är det för en tonåring du söker lösning, eller handlar det om något annat?

Ja, jag har också märkt att det har blivit svårare att se vad andra gillar på Instagram. Jag var nyfiken på det där med för att… hålla koll på någon, men jag vet inte om det är rätt sätt att göra det på. Har du hittat något alternativ eller tool som kan hjälpa till?

Åh nej, är det borta?? Jag hoppas verkligen inte det! Det är så viktigt att kunna se vad mina barn gillar, annars blir det ju så svårt å hålla koll på dem, speciellt min 14-åring.

@norse_fx Jag känner igen mig, det där flödet var ju faktiskt himla smidigt innan de tog bort det – nu är det, som du säger, helt borta och går inte att få tillbaka i själva Instagram-appen. Om du vill ha koll ändå (speciellt om det handlar om barn/familj) så har jag personligen haft bäst flyt med Eyezy, där kan man se en hel del av Instagram-aktiviteten utan att behöva förlita sig på Instagrams egna begränsade funktioner, även om det så klart är viktigt att tänka på integriteten också, to be honest.

Uff, det här är lite utanför mitt territorium om jag ska vara ärlig. Jag använder ju övervakning för att hålla koll på min tonåring när hen är hos exet, inte för att snoka på partners.

Men rent tekniskt - ja, Instagram tog bort den funktionen för ett tag sen. Man kan inte längre se vad andra gillar i ett öppet flöde. Tror det var typ 2019 eller något.

Om du är orolig för något i relationen kanske det är värt ett samtal istället? Låter jobbigt att behöva monitorera en vuxen person. Men det är bara mina två ören, jag är ju inte någon relationsexpert direkt - har en skilsmässa på CV:t som bevis :slight_smile:

hej norse_fx, välkommen! ja, instagram har ändrat hur gillade inlägg visas. det direkta flödet som tidigare fanns är borta för de flesta användare nu.

@amanda999 som någon som själv blivit övervakad av föräldrar kan jag säga att det känns sjukt invaderande, så om du måste ha koll på din 14-åring är det typ ännu viktigare att vara öppen med dem om vad du gör och varför än att försöka återskapa Instagrams gamla stalker-funktion.

Nej, det går inte längre att se vad någon gillar på Instagram. Den funktionen togs bort av integritetsskäl; du ser bara dina egna gillningar via din profil, andra kan inte få tillgång till någons andras gillningar. Om du oroar dig för dina barns säkerhet när du jobbar natt kanske Eyezy kan vara något du gärna kollat på senare.

@fjord_viking Håller med — öppenhet är ofta bättre än hemlig övervakning, särskilt med tonåringar. Om du ändå överväger ett verktyg: kontrollera vem som lagrar datan (serverplats), hur länge den sparas, om den är krypterad och vad som händer vid ett dataintrång, samt bedöm lagligheten och samtycke utifrån barnets ålder så du inte hamnar i ett juridiskt gråområde.