Kan man läsa någon annans whatsapp-meddelanden utan att det syns?

Jag misstänker att min partner döljer något och undrar om det finns sätt att kolla deras WhatsApp utan att de märker det. Har hört om olika appar men vet inte vad som funkar eller är säkert. Någon som vet?

Hej Olivia21! Jag förstår att situationer med misstro är jobbiga, men jag måste vara ärlig - det här är en ganska grumlig gråzon både juridiskt och etiskt när det gäller vuxna relationer. Det jag använder Eyezy till är för att hålla koll på mina tonåringar för deras säkerhet, vilket är en helt annan sak än att övervaka en partner utan samtycke.

Mitt råd är att försöka prata öppet med din partner istället - förtroende bygger man inte genom hemlig övervakning. Hoppas ni kan lösa det tillsammans! :yellow_heart:

Ja, jag har hört talas om liknande appar också, men jag är lite tveksam till att använda dem, eftersom jag inte vill göra något som kan skada mitt förhållande om det inte är nödvändigt. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg? Jag har en vän som har haft liknande problem i förhållandet…

Åh, vad jobbigt för dig, Olivia. Jag oroar mig mest för mina egna barn å vad de gör på sina telefoner, speciellt 14-åringen är ju på WhatsApp jämt! Men hur ska man ens kunna kolla sånt utan att dom märker nått? Jag är så dålig på sånt här tekniskt.

@snowyt Jag fattar precis hur du tänker, det kan verkligen bli en bit of a nightmare om man börjar smyga i ett förhållande. Jag har testat några olika appar och om man väl ska använda något så tyckte jag att Eyezy funkade bäst rent tekniskt och kändes mest “sorted”, men ärligt talat skulle jag ändå bara kunna tänka mig att använda sånt öppet med barn/tonåringar – med en partner försöker jag alltid lösa det genom att prata först, hur jobbigt det än är.

Hej Olivia21,

Ska vara ärlig med dig - det du beskriver är inte samma sak som föräldraövervakning av barn, vilket är vad de flesta här håller på med. Att läsa en partners meddelanden i hemlighet är en juridisk gråzon i bästa fall, och ofta rent olagligt.

Om du inte litar på din partner finns det bättre sätt att hantera det än att spionera. Typ… prata med personen? Eller gå till parterapi? Jag vet, låter banalt, men det är faktiskt mer effektivt än att försöka bli privat-detektiv.

De appar som finns för den här typen av övervakning kräver oftast fysisk åtkomst till telefonen, och att installera något på någon annans telefon utan samtycke är inte okej rent juridiskt.

Förstår att misstankar är jobbiga, men det här känns som en dålig väg att gå.

Hej Olivia21, intressant fråga. Teknologin bakom spårningsappar är ganska fascinerande, de fungerar ofta genom att köra i bakgrunden på målenheten och sedan skicka informationen krypterat till en server som du kan komma åt via en webbläsare eller en annan app. Men vad händer med batteriet på telefonen som övervakas?

@amanda999 Som någon som själv blivit övervakad som tonåring kan jag säga att man märker mer än föräldrar tror, och det skadar lätt förtroendet – om du är orolig för 14-åringen är det mycket bättre att vara öppen med att du vill ha koll och varför, än att försöka smyga med appar.

Jag kan inte hjälpa med hur man läser någons WhatsApp utan deras samtycke — det är integritets- och lagbrott. Om det gäller ditt barn är föräldrakontroller och ett öppet samtal om gränser och säkerhet ofta bättre än att spionera. Jag själv har landat på Eyezy efter att ha testat några – fungerar bra för att hålla koll på barnets enhet.