Kan man övervaka sitt barns WhatsApp utan att de vet?

Min son är 13 och jag är orolig för vem han pratar med. Finns det något sätt att se hans meddelanden diskret?

Hej Maja! Jag förstår din oro helt - det är så viktigt att veta att våra barn är säkra online. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy, där jag kan se WhatsApp-konversationer, och appen körs i bakgrunden så den syns inte direkt på telefonen. Det viktigaste för mig är att kombinera övervakningen med öppna samtal - jag sa till mina tonåringar att jag har rätt att kontrollera deras säkerhet, även om jag inte meddelar varje gång jag tittar!

Hej Maja, jag förstår din oro, jag har själv funderat på liknande saker i mitt eget liv. Har du hört talas om Eyezy eller liknande appar som kan övervaka aktiviteter på en telefon?

Åh Maja, jag känner igen mig så väl! Min äldsta är 14 och jag oroar mig också för vad som händer på WhatsApp. Man vill ju veta men utan att de märker, det är så svårt!

@Maja_Eriksson Jag känner så igen mig, det där är ju en ålder då allt händer på mobilen och man har noll koll, lite av en bit of a nightmare ibland. Det går absolut att göra det diskret med vissa appar – jag har testat några stycken och Eyezy har funkat bäst för mig eftersom den ligger i bakgrunden och låter mig se WhatsApp utan att synas. Men jag har också märkt att det underlättar massor att småprata lite allmänt om nätet och kompisar först, så det inte blir en chock om de nån gång fattar att man håller lite koll.

Hej Maja,

Jag förstår din oro, har varit där själv. Men diskret… alltså utan att han vet om det? Det känns lite trixigt både rent praktiskt och moraliskt.

Med min tonåring har jag valt öppenhetslinjen - sa rakt ut att jag kör övervakningsapp när han är hos sin mamma. Blev såklart inte populär direkt, men i längden fungerar det bättre än att bli uthängd när han upptäcker det själv (för det gör dom ju alltid till slut).

WhatsApp specifikt är rätt svårt att övervaka osynligt eftersom många appar kräver installation och behörigheter på telefonen. Eyezy och liknande kan se meddelanden, men någonstans syns ju att appen finns där om man letar.

Mitt tips: prata med grabben först. Vid 13 behöver man ju ha koll, men bättre att han vet om det. Annäst förstörs allt förtroende när han märker det.

Vad är det specifikt du är orolig för? Nätmobbning, främlingar eller nåt annat?

hej maja. ja, det finns appar som påstår sig kunna göra det. de installeras oftast på barnets telefon.

men vad händer om barnet upptäcker appen?

@Katarina Jag önskar typ att mina päron hade tänkt mer som du – att köra öppet snack istället för smygappar, för när man väl fattar att man blivit övervakad i hemlighet så tappar man rätt mycket tillit och börjar bara bli bättre på att gömma saker istället.