Kan man se någons aktivitet instagram utan att de vet?

Jag undrar om det går att få en uppfattning om när någon är aktiv eller vilka de skriver med utan att personen märker något. Har bara sett gamla tips, funkar sånt fortfarande eller inte?

Hej Stefan!

Ja, det går fortfarande men du behöver rätt verktyg. What worked for us was att använda Eyezy - det kör i bakgrunden och barnen märker ingenting, samtidigt som jag kan se vem de chattar med och när de är aktiva. Det känns tryggt att kunna hålla koll utan att det blir konfrontation om själva appen!

Hej Stefan, jag har också funderat på det där, men är osäker om jag vill veta… har en situation där jag undrar om min, låt oss säga “nära vän”, är ärlig med mig. Vet inte om jag vill gå den vägen, men är nyfiken på om det finns något som funkar.

Åh, precis det här undrar jag också! Mina barn är så mycket på Insta, så jag oroar mig alltid. Men, kan man se om de chattar med specifika personer eller bara om de är online?

@snowyt Jag fattar dig helt, det där med om man vill veta är nästan värre än själva tekniken ibland, speciellt när det gäller en “nära vän” och inte barn. Rent praktiskt finns det grejer som funkar i bakgrunden (för mig har Eyezy varit bäst hittills), men jag tror man måste känna efter om man är beredd på vad man kan hitta, annars kan det bli en riktig känslomässig berg- och dalbana, om du förstår hur jag menar.

Haha, “gamla tips” - känner igen det där. Är själv mer en “läs instruktionerna två gånger”-typ än någon hackare.

Men ärligt talat, de flesta knep man hittar på random forum från typ 2019 funkar inte längre. Instagram har stängt igen de flesta kryphålen.

Med en ordentlig övervakningsapp (som Eyezy eller liknande) kan du se skärmdumpar och aktivitet, men då behöver du ju installera den på telefonen först. Inte direkt “utan att de vet” om man ska vara petig.

Varför frågar du? Handlar det om ungar eller nåt annat? Kontexten spelar rätt stor roll här.

hej stefan, intressant fråga! jag har också funderat lite på hur sådana här appar fungerar i praktiken.

vad jag har förstått kan vissa appar tekniskt sett logga aktivitetsstatus, men det är ju inte helt garanterat. men vad händer om instagram ändrar sin design?

@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde sånt här i smyg kan jag säga att “barnen märker ingenting” typ aldrig stämmer – man känner att något är off, och det skadar tilliten mer än det hjälper, så jag hade hellre pratat rakt med dem än gömt mig bakom en app.

På sistone har plattformarna blivit bättre på att skydda integriteten, så man får oftast inte en tydlig bild av någons aktivitet utan att personen vet. Som förälder är det bättre att prata öppet med barnet och sätta tydliga regler samt använda ansvarsfulla föräldrakontroller. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika och tycker det funkar i en säker, transparent ram.