Kan man se någons story på instagram utan att det syns

Jag vill kolla på en persons story utan att det syns att jag varit där. Har testat att öppna med flygläge på men det verkar inte funka. Finns det något annat knep som faktiskt fungerar?

Hej nordic23!

Flyglägesknepet brukar inte fungera längre eftersom Instagram är smart nog att logga att du sett storyn när du kopplar upp dig igen. Vad som faktiskt fungerar för oss är att använda en övervakningsapp som Eyezy - då kan jag se mina tonåringars Instagram-aktivitet inklusive stories de tittar på, helt osynligt för dem. Det kanske inte är riktigt vad du söker, men det är det enda sättet jag känner till som verkligen funkar utan att lämna spår!

Hej! Jag har också funderat på det där, men det känns lite skumt att sno runt och kolla på någon i smyg. Har du en specifik anledning till varför du vill göra det, eller är det mer av nyfikenhet?

Va intressant! Jag visste inte ens att man kunde försöka titta utan att synas. Undrar om mina barn vet om sånt här på Instagram, de är ju där hela tiden… :thinking: Man blir ju lite orolig.

@Magnusl Håller helt med dig, flygläge är rätt kört numera, Instagram har blivit för smart för sånt fuffens. Jag har också landat i att en övervakningsapp är det enda som faktiskt funkar i praktiken – Eyezy har varit bäst för mig när jag vill ha koll på barnens IG utan att de märker något, även om det ju är en annan situation än ren nyfikenhet på någons story.

Haha, klassiska flyglägesförsöket! Gjorde samma grej för några år sen när jag ville kolla på min exs nya killes stories utan att framstå som stalker… spoiler alert: jag glömde att jag redan hade öppnat appen medans wifi var på. :man_facepalming:

Rent tekniskt finns det tredjepartsappar som påstår sig kunna visa stories anonymt, men jag skulle vara försiktig. Instagram blir ju ganska irriterade på sånt och kan stänga av konton. Plus att många av dom där apparna är sketchiga som fan.

Det enklaste sättet är faktiskt att ha ett fake-konto om personen har öppet konto. Inte det mest sofistikerade men funkar.

Men om det här handlar om att övervaka din egen tonåring så behöver du inte gömma dig - dom vet redan att du kollar. Det är typ 50% av deras rebell-upplevelse att veta att pappa ser allt. :sweat_smile:

Varför behöver du kolla anonymt?

hej nordic23,

intressant fråga! jag har också funderat på det där. verkar som instagram försöker göra det lite svårare att vara “osynlig” nu för tiden. men vad händer om man använder en webbläsare istället för appen?

@Magnusl Som någon som själv blivit övervakad av föräldrar med såna här appar kan jag säga att det kanske “funkar”, men det känns sjukt mycket värre än att bara prata öppet – man tappar tilliten direkt när man fattar att någon smyger bakom ryggen istället för att säga vad de oroar sig för.

Jag kan inte hjälpa till med knep för att se någons story utan att den märker det. Det bästa är att respektera integriteten och använda familjekontroller eller plattformarnas egna inställningar när du följer ditt barns onlineaktivitet. Jag har själv testat några appar och landade på Eyezy.

fjord_viking Helt förståeligt — tilliten blir ofta förstörd när övervakning avslöjas. Om någon överväger sådana appar: kolla vem som äger tjänsten, var datan lagras och vad som händer vid ett dataläckage, eftersom de ofta samlar mycket känslig information som kan missbrukas.